- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettioåttonde årgången, 1938 /
285

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Granskningar och anmälningar - Walther Koehler, Dogmengeschichte als Geschichte des christlichen Selbstbewusstseins (Professor Hjalmar Lindroth)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GRANSKNINGAR OCH ANMÄLNINGAR

285 .

nödvändigt att insätta den enskilda kyrkohistoriska företeelsen i ett
vidare idéhistoriskt sammanhang för att överhuvud förstå densamma.
Men i den mån kyrkohistorien så tenderar att övergå till allmän
idéhistoria, har gränsen blivit flytande mellan densamma och
dogm-historien i traditionell mening. Om nu dogmhistorien skall
framträda som en självständig disciplin i förhållande till kyrkohistorien,
så måste det specifikt historiska momentet bortfalla och de kristna
trostankarna betraktas som ren tankeprodukt, som tänkande och
filosoferande ut från en bestämd förutsättning, menar Koehler. Denna
förutsättning, detta underlag får nu emellertid icke vara dogmatiken,
för så vitt dogmhistorien skall vara något annat än en historisk
•disciplin, ty dogmatikens enskilda loci äro historiskt givna och
betingade av vissa historiska omständigheter. Lika litet som
kyrkohistorien är att fatta som kyrkans historia — den är i stället enligt
Koehler lika med kristendomens historia — lika litet är dogmhistorien
att fatta som dogmernas historia, ty enighet råder icke om vad som
.är att räkna till dogmerna, vilkas historia skulle framställas (s. 1).

Då underlaget för dogmhistorien, för så vitt denna icke skall
vara blott en del av den historiska teologien, utan höra den
systematiska teologien till, icke kan vara något historiskt och tidsbetingat,
är detta underlag enligt Koehler att söka i religionens struktur
såsom sådan, vilken själv är något tidlöst, men lyser igenom i
religionens konkreta historiska utgestaltningar. Framställandet av
kristendomens allmänna struktur såsom underlaget för dogmhistorien
betyder enligt Koehler icke någon konstruktion. Ty »das Christentum»
är »eine Religion, eine species innerhalb des genus religio, eine
Erscheinungsform der menschlichen Religiosität wie andere Religionen
mich, es ist ihnen phänomenologisch nebengeordnet. Religion als
Phänomen menschlicher Geschichte hat einen ganz bestimmten
Strukturaufbau, und die einzelnen Religionen bewegen sich, haben ihre
Dynamik innerhalb dieses Strukturaufbaus» (s. 4). Det gäller enligt
Koehler därför att först framställa kristendomens strukturella element.
Då kristendomen såsom religion är »Beziehung zwischen Gott und
Mensch», hör för det första teologi i egentlig mening (Gotteslehre)
och antropologi till dess grundläggande struktur. Kristendomen är
vidare en historisk religion, som går tillbaka på en religionsstiftare,
Kristus; därför hör för det andra kristologien eller läran om »welche
Stellung der Stifter im Aufbau des Ganzen einnimmt» tili den
kristna religionens struktur. Då frälsningsfrågan träder i centrum
inom kristendomen såsom inom varje annan religion, ingår för det
tredje soteriologien i kristendomens struktur. Därmed hänger det
fjärde strukturella elementet, läran om frälsningsmedlen, sakramenten,
nära samman. Då religion djupast är icke blott en individualistisk,
utan en till gemenskapslivet hörande företeelse, tillhör för det femte
frågan om kyrkan den kristna religionens struktur. Slutligen ser
kristendomen liksom varie annan religion fram mot ett frälsningens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 17:44:45 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrkohist/1938/0295.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free