- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettionionde årgången, 1939 /
285

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Granskningar och anmälningar - Einar Molland, The conception of the Gospel in the Alexandrian theology (Professor Hjalmar Lindroth)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

285 GRANSKNINGAR OCH ANMÄLNINGAR



Einar Molland: The conception of the Gospel in the Alexandrian
theology. Skrifter utgitt av Det Norske Videnskaps-Akademi i
Oslo, II. Hist.-Filos. Klasse. 1938. No. 2. Oslo 1938. I
kom-misjon hos Jacob Dybwad. xi + 185 s. Kr. 14: —.

År 1910 uttalade Ad. Harnack den meningen, att det var en
allvarlig brist, att evangeliebegreppets historia ännu icke skrivits. J.
Schnie-winds arbete »Euangelion: Ursprung und erste Gestalt des Begriffs
Evangelium» (1927, 1931) sysslar med detta begrepps förhistoria i Gamla
testamentet och i den grekiska världen, men har egentligen icke nått
till detta begrepps verkliga historia, som börjar med kristendomen.
Molland har tagit sig före att undanröja den av Harnack påtalade
bristen. Hans år 1934 publicerade undersökning »Das Paulinische
Euangelion: Das Wort und die Sache» var ämnad som förarbete för
undersökningar av evangeliebegreppet i gamla kyrkan. Med sitt
ovannämnda arbete om evangeliekonceptionen i den alexandrinska teologien
har Molland framlagt det första resultatet av dessa undersökningar. I
förordet till nämnda arbete ställer han i utsikt en undersökning av
evangeliebegreppet hos de apostoliska fäderna, apologeterna, Marcion,
gnostikerna och Irenaeus, därmed fullföljande A. Fridrichsens
undersökningar av evangeliekonceptionen hos Irenaeus, Hippolytas och
Novatianus i Norsk Teologi til reformationsjubilaeet 1917. Molland
har sålunda för sig ställt ett stort och enhetligt forskningsprogram,
vari hans arbete om evangeliekonceptionen i den alexandrinska teologien
ingår som ett moment.

I detta arbete framlägger Molland inledningsvis en översiktlig skiss
av evangeliebegreppets historia från äldsta intill senaste tid. Marcions
reformförsök i andra århundradet utgick från en på en förment paulinism
grundad absolut motsättning mellan lag och evangelium. Den katolska
kyrkan kom att framhäva den oskiljbara enheten av och harmonien
mellan lag och evangelium och fattade evangeliet såsom nova lex.
Denna uppfattning blev i stort — med undantag av vissa
spiritualiserande tendenser — bestämmande för medeltiden. För Luther
betecknade evangeliet trosrättfärdighetens och den rena nådens frälsningsväg
i motsats till lagens och gärningarnas. Inom den kontinentala
protestantismen kom »evangelisk» att representera det gemensamma för
lutheraner och calvinister i motsats till den romerska katolicismen. I
1800-talets liberala protestantiska teologi uppställdes som paroll att
från kyrkans dogma återgå till den historiske Jesus’ »enkla evangelium».
Den samtida konservativa teologien menade sig å sin sida i kyrkans
ortodoxa lära äga evangeliet. Mollands undersökning av
evangeliekonceptionen i den alexandrinska teologien vill vara ett kapitel av denna
evangeliebegreppets omfattande historia. Och då icke termen eller ordet
»evangelium», utan saken intresserar, är Mollands undersökning i första
hand icke filologisk, utan idéhistorisk, dogmhistorisk.

Evangeliekonceptionen i den alexandrinska teologien, närmare be-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1939/0295.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free