- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
19

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - I. De gammaltroende - II. Det chlystiska sektväsendet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

endast var bland »stranniki», som denna apokalyptiska stämning
gjorde sig gällande. Bland de gammaltroende ansågs till en början
allmänt, att Nikon var Antikrist eller åtminstone hans förelöpare[1],
och att den Nikonianska kyrkan var Uppenbarelsebokens stora
sköka, hon som lever av de trognas blod. Kyrkoreformen var
begynnelsen till det stora avfallets tid. Men efter denna tid skulle Kristus
återkomma. Senare, när under Peter I den stora ryska
reformperioden började, trodde man allmänt, att nu hade verkligen
Antikrist kommit. En man, som liksom han trampade de heliga
fäderneärvda sedvänjorna under fötterna och i stället införde gudlösa
västerländska seder, som hår- och skäggklippning, måste stå i ett
särskilt förbund med Satan. Det är i denna förtätade stämning av
apokalyptik, som de ekstatiska sekterna ha sin jordmån, och tack
vare den kunna de växa sig starka.

II. Det chlystiska sektväsendet.



Vi ha redan påpekat, huru den liturgiska striden i Ryssland
framkallade en stark apokalyptisk stämning. Men allteftersom de
båda grupperna i den stora striden låstes fast i det liturgiska
intresset och ömsesidigt fördömde varandra för rent yttre saker[2]
växte där fram en reaktion mot detta. Denna reaktion är det
ekstatiska sektväsendet, som vid denna tid går fram med en våldsam
kraft. I dessa grupper fann nämligen den eskatologiska förväntan
en tillfredsställelse, då det inom den uppträdde icke blott en Kristus

[1] Huvudinnehållet av de flesta av Avvakums predikningar är, att
världens slut stode för dörren. I fråga om Nikon, lärde en munk, att denne dock
ej själv kunde vara Antikrist, emedan han grundat ett kloster kallat »Nya
Jerusalem». Det är dock ej i Jerusalem Antikrist skall upprätta sin tron.
Avvakum däremot sade, att det verkligen var i Jerusalem, som Antikrists
herravälde skulle begynna. Men han skulle vara konung, ej patriark. Alltså är
Nikon enligt Avvakum ej »fördärvets son». Han är förelöparen. Men snart skulle
Antikrist komma och med honom världens ände. Man hade t. o. m. bestämt
året härför. 1691 skulle det inträffa, emedan detta år inföll 1667 år efter
Herrens »nedstigande i helvetet». 1667 var ju även det år, då de gammaltroende
bannlysts. Smirnoff, a. a., s. 90 ff.
[2] Den ortodoxa kyrkan vid den tid var precis lika fastlåst i ren formeltro
som de gammaltroende. Enda skillnaden var, att den hade en möjlighet till
utveckling, vilket de gammaltroende definitivt tagit avstånd från.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free