- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
25

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - II. Det chlystiska sektväsendet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Den senare legenden ger ju i sig själv ingen häntydning till den
tid, då det hela skulle ha inträffat. Vi ha här endast chlysternas egna
förklaringar till dikterna i fråga att det skulle gälla Guds
uppenbarelse i Danila Filipov. Om denna vet man nu, att han levde under
1600-talet och dog år 1700. Enligt denna senare legend skulle
Danilas framträdande ha ägt rum 1645. Men detta årtal är ej alls säkert.
Ur den andra legenden kan man däremot pressa några upplysningar.
Danila skall ju enligt den först ha varit gammaltroende, men senare
lämnat dessa. Frågan är nu den. Fanns det före 1666 några
gammaltroende? Nej. Man kan ju möjligtvis även ta år 1654, det år då
den nya ryska handboken gavs. Före denna tid kan det ej förekomma
några gammaltroende i den ryska bemärkelsen; endast två grupper
inom kyrkan, med olika tendenser. Anser man nu, att den förra
legenden har något värde, så kommer man till den slutsatsen, att
året för Danilas framträdande ej kan sättas förr än efter tidigast
1654 och antagligen först efter 1666, det år då den ryska kyrkan
verkligen splittrades i två delar.[1] Närmare i tidsbestämning kunna
vi ej komma.

Nu tycks den första av de ovan citerade dikterna ge vid handen,
att man uppfattat Danila som Guds andra uppenbarelse i köttet
efter Jesus. Den säger nämligen i början, att Gud första gången
uppenbarade sig i Rom och Jerusalem, och att han därefter tog
gestalt i Danila. Men som vi förut sett, tala andra dikter om föregående
gudsuppenbarelser, såsom i Aver’an och Ivan. Att sekten ej uppstod
med Danila ger även den sist citerade hymnen vid handen. Där
heter det nämligen i början:

»Såsom i de dunkla skogarna
’Gudsmänniskorna’[2] räddade sig
Närde sig med löv och rötter
Dag och natt bådo till Gud.
Dag och natt ’arbetade i Kristus’[3]
De göto sina tårar
Sitt kött utmärglade de.»[4]


[1] Härmed följer ock, som Gehring i strid med Gerbel-Embach påpekar,
att detta ej var det chlystiska sektväsendets absoluta början. Gerbel-Embach
säger, att chlystovschtjina uppstod som reaktion mot formväsendet, vilket
väl ej är rätt. Begynnelsen ligger längre bak i tiden. Men lika falskt är
Gehrings påstående: »Deras (sekternas) uppkomst hänger alls ej samman med
Nikons förbättringar.» Ty just dessa Nikons förbättringar utgjorde den
gynnsamma jordmånen för chlystovschtjinas uppsving. Se Gehring, a. a., s. 226
anm. 7. Gerbel-Embach, a. a., s. 36.
[2] Term. tecn. för de ekstatiska sekteristerna.
[3] Term. tecn. tör den ekstatiska dansen.
[4] Grass, a. a., s. 11.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free