- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
27

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - II. Det chlystiska sektväsendet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Några år därefter kallar Danila sin Kristus. Valet faller på
bondsonen Ivan Timofe’evitj Suslov. Denne skall enligt legenden ha
fötts på ett övernaturligt sätt, av den hundraåriga rena jungfrun
Irina (eller Arina) Nestorovna Suslova. Enligt legenden skall hon
och hennes man Timofej Suslov ej haft några barn i sitt äktenskap,
därför att de fört ett absolut kyskt liv. Men när Irina var gammal,
fick hon en änglauppenbarelse, varvid det kungjordes för henne,
att hon skulle föda en son, vilket också inträffade.[1] Hans födelse
åtföljdes av stora tecken och under. Vid 33 års ålder kallades han
av Danila till att bli Kristus.[2] Detta skedde därigenom, att Danila
tre gånger å rad höjde sig till himmelen med honom i allt folkets
åsyn. Suslov i sin tur utnämnde en flicka, som bodde tillsammans
med honom, till sin »gudsmoder» samt kallade tolv apostlar. Sina
gudstjänster höll Suslov i en övergiven kyrka nära Moskva. Där


[1] Melnikov säger, att härmed menas, att Suslov omvändes till den
chlystiska tron av Irina. Melnikov, B’elye goluby, s. 321 ff. Grass hävdar en
motsatt uppfattning och säger, att legenden är menad att uppfattas bokstavligt.
Grass, a. a., s. 16. Han stöder sig här på de flesta andra ryska forskarna.
Frågan är dock, om ej Melnikovs uppfattning är den riktiga. Se vi nämligen
på chlysternas lära om Jesu övernaturliga födelse, så finna vi, att de mena
Jesu födelse genom jungfru Maria vara hans religiösa kallelse genom henne.
Överhuvud allegorisera chlysterna alla Bibelns berättelser. Det är då svårt
att förstå, varför deras egna legender skulle inta en annan ställning. Dessutom
gäller ju kroppen för chlysterna som något ont, varför dess övernaturliga
födelse ej i och för sig kan vara något särskilt berömligt.
[2] När detta skett är svårt att säga. Hans födelseår säges i alla verk vara
1616. Han skulle om detta vore riktigt ha kallats till Kristus 1649, fyra år
efter det Danila enligt Grass m. fl. framträdde med sin förkunnelse. Men som
redan påpekats är det dock årtalet 1645 för Danilas framträdande ej alls
säkert. Då ej heller årtalet 1616 har något stöd i de chlystiska hymnerna grips
man lätt av misstanken, att årtalet 1616 är en konstruktion för att få det
hela att stämma. Hans dödsår är 1718. Han skulle alltså vid sin död varit
102 år, vilket ej är omöjligt, men knappast troligt. Enligt en uppgift, vilken
Gehring meddelar, skulle Danila kallat Ivan Suslov 7 år efter sitt eget
framträdande. Om Danila framträdde 1645 skulle Ivans kallelse ägt rum 1652.
De två uppgifterna äro ej möjliga att samordna. Gehring, a. a., s. 139.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free