- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
29

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - II. Det chlystiska sektväsendet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tidsangivelsen. Peter Alexejević föddes 1672. Före detta år har alltså
Danila framträtt. Mellan tidigast 1654 och senast 1672 ha alltså
chlystovschitjinas begynnelse och Ivan Suslovs kallelse ägt rum.[1]
Om hans lidande säger en chlystisk hymn:

»Hören, I trogna
I av Herrens lära
Om Gudssonens kval.
Man plågade honom allestädes
Korsfäste honom på korset
Hans allraheligaste lemmar
Korsfäste man två gånger.
Man slog honom till blods
Pilatus slog honom med svärd
Över hans mäktiga skuldror
Flöto strömmar av blod
Därom sjöngo profeterna.»[2]


År 1718[3] skedde Suslovs himmelsfärd. I olikhet med Danila
for han dock ej lekamligen upp i himmelen, utan det var endast
hans själ, som lämnade denna världen.

Det är intressant att se, hur man i den chlystiska
legendbildningen sökt sina förebilder i Bibelns berättelser samt i
helgonlegenderna. När Danila plågades i fängelset, breder sig en tjock
dimma över jorden. Vi ha här otvivelaktigt en analogibildning till
det stora mörkret, som föll, när Jesus gav upp anden. I fråga om
Suslovs födelse har man hämtat förebilder från två håll, nämligen
från å ena sidan Bibeln, i det hans moder, Irina, var en ren jungfru
och födde honom utan synd, och å andra sidan från den folkliga
legenden om jungfru Marias födelse. Enligt en rysk legend skall
nämligen Marias moder, Anna, ha varit 100 år, när hon av en ängel
fick budskapet, att hon och hennes man på sin ålderdoms dagar
skulle få en dotter. Ävenså kan det ju tänkas, att Bibelns berättelse
om Johannes Döparens födelse kan ha influerat på legendbildningen.
Liksom Jesus var även Suslov utsatt för förföljelse och liksom han
pinas han och korsfästes även av Pilatus[4] och uppstår även. Men
att endast ha dött och uppstått en gång var väl för den chlystiske
förlossaren för litet. Det gällde att visa, att hans värdighet var
lika stor som Jesu, ja större. Och så får han dö och uppstå två
gånger. För övrigt excellera de chlystiska legenderna i gruvliga

[1] Jfr Pfizmaier, a. a., s. 9.
[2] Grass, a a., s. 22.
[3] Gehring, a. a., s. 114; Pfizmaier, a. a., s. 9, ha året 1716, som det år,
då Suslovs himmelsfärd ägde rum.
[4] Pilatus står här som beteckning för den onda statsmakten. Vi ha förut
sett, hur patriarken Nikon i de chlystiska legenderna får stå som symbol för
den lika onda kyrkliga makten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free