- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
35

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - II. Det chlystiska sektväsendet - III. Skoptsernas sekt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Det finns enligt chlystisk uppfattning en död av Adam och en
av Kristus. Den förra är en följd av synden, den andra är en mystisk
död, som består däri, att själen frigöres från omsorgen om det
timliga och fördjupas och sänkes i gudomen.[1]

Den som dör i Kristus, uppstår ock med honom, d. v. s. i hans
inre växer Guds rike fram. Bor Guds ande fullständigt i honom,
så blir han själv en kristus. Vad han än gör eller talar, så handlar
ej han själv utan den hel. Ande, som bor i honom. Skulle han
än säga rena galenskaperna och abrakadabrat, så är det dock att
uppfatta som visdomsord, ty »Guds dårskap är större än människors
visdom». Alla hans handlingar äro drivna av den hel. Ande. Att
denna åsikt kan ha vådliga konsekvenser ur moralisk synpunkt
inses lätt. Många forskare hävda även, att chlysternas sedliga liv
är under all kritik. Särskilt skall deras sammankomster, säger man,
sluta med otroliga sexuella utsvävningar. Till frågan om detta
återkomma vi emellertid senare.

Enligt chlystisk tro skall den yttersta domen äga rum i
Ryssland. I himmelen skola chlysterna få lönen för alla sina besvär
och lidanden här på jorden. De utlovas där en stor salighet med
alla fröjder, som här nere förnekas dem. Deras motståndare och
förföljare skola däremot i helvetet få en icke fullt lika behaglig lott.
Som vi se har man icke ur själavandringstron dragit den
konsekvensen, att alla själar en gång skola nå fullkomningen och
saligheten. Men religiös tro är nu icke alltid fullt logisk.

III. Skoptsernas sekt.



Som redan nämnts möjliggjorde den chlystiska rörelsens ringa
inre sammanhållning, att flera »kristussar» kunde finnas samtidigt.
Bland skoptserna är detta en omöjlighet. För dem är Guds
människoblivande inskränkt till Jesus och sektens grundare, Kondrati

[1] När Margaritov säger, att döden i Kristus innebär befrielse från lidande,
är detta enligt min mening felaktigt. Enligt chlystisk uppfattning finnes
intet, som så förenar själen med gudomen som just lidandet. Lidande är för
dem ofta liktydigt med helighet. Margaritov, a. a., s. 3.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:14:47 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrkohist/1941/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free