- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
36

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - III. Skoptsernas sekt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Selivanov.[1] Kring den senare är det, som sektens liv rör sig. I
motsats till vad förhållandet är med de chlystiska förlossarna, äro vi i
fråga om honom i den lyckliga belägenheten, att vi äga hans
självbiografi.[2] Denna, som för övrigt gör ett mycket virrigt och rörigt
intryck, börjar dock först med hans kallelse till profet, övriga
uppgifter om honom ha fåtts vid de processer, som under hans livstid
fördes mot honom och upplysningar, han själv lämnat till
fångvaktare och präster. Vad som emellertid mest skiljer skoptserna från
chlysterna är, att de ej blott fordra sexuell avhållsamhet utan anse
att absolut renhet endast kan nås om människan låter stympa sig.
Därav ha de ock fått sitt vedernamn skopets (kastrat, evnuck).
Själva kalla de sig mestadels b’elye goluby (vita duvor).

Det är ovisst, när Selivanov började sin propaganda. Det äldsta
vittnesbördet om sekten är en ukas utgiven av Katarina II till en
överste Volkov den 2 juli 1772. Enligt denna skulle anstiftarna till
den stympningsepidemi, som då gick över vissa delar av Ryssland
uppsökas, piskas och för alltid sändas till Nertschinsk.[3] Volkov
svarar i en rapport, att i en by, Bogdonovka, skulle 13 bönder ha
blivit stympade av Selivanov själv.[4] Med denna ukas börjar
statsmakternas intresse vändas mot den nya sekten. Dock ligger som
sagt sektens upprinnelse i dunkel. I en bekännelse, som Selivanov
avlagt i klosterfängelset i Susdal för arkimandriten Parfenij, säger
han, att han vid Peter I:s tid redan var 5 år.

Härmed måste väl menas Peter I:s död 1725. Selivanov skulle
alltså då ha varit född 1720. Men av flera tecken att döma är detta
rätt tvivelaktigt. Vidare berättar han, att han var 14 år gammal,
då han själv stympat sig. På Parfenijs förebråelser, svarar han,
att Herren Zebaoth i drömmen visat sig för honom och befallt honom
att stympa sig, om han ville ärva himmelriket. Han hade då lytt
befallningen. Dessutom hade han utfört samma operation på några


[1] Huruvida detta är hans riktiga namn, därom råda olika meningar, vilka
jag ej finner lönt att här gå in på, då frågan är av underordnad betydelse. I
akterna kallas han stundom för Andrej Ivanov. Gehring menar felaktigt, att
Andrej Ivanov och Kondrati Selivanov ej äro samma person. Jfr Gehring,
a. a., s. 156; Nad’ezjdin, Izsl’edovani’e o skoptjeskoj ’eresi, s. 32 ff.
[2] Grass, Die geheime heilige Schrift der Skopzen.
[3] Nad’ezjdin, a. a., s. 30.
[4] Han kallas här Andrej Ivanov: Nad’ezjdin, a. a., s. 32 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free