- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
38

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - III. Skoptsernas sekt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Skoptsernas sekt växer fram ur den chlystiska rörelsen. I sina
»Lidanden» berättar Selivanov själv, att det var vid en chlystisk
sammankomst, som hans gudomliga värdighet upptäcktes och
förkunnades för folket. Märkligt nog är det ej den han senare kallar
sin gudamoder, Akulina Ivanovna, som gör upptäckten, utan
huvudprofetissan i det skepp, där Akulina var gudamoder, Anna
Romanovna. Enligt Selivanov gick hans korande så till: »När jag trädde
in i församlingen, greps hon av profetisk ande, och det var omkring
70 personer där; plötsligt råkade alla i uppror. Och i det hon vände
sig till mig, sade hon: ’Gud själv har kommit. Nu är din häst vit
och tam.’» Senare på kvällen vid ett samtal mellan henne och
Selivanov: »kom min ande över henne och hon blev utan känsel och föll
till marken». Selivanov kallar henne till liv igen genom att blåsa
»sin Ande» på henne. Hon omtalar då, att hon under ekstasen sett
en fågel flyga ut från Selivanov över hela världen, förkunnande att
han vore »Gud över gudarna, tsar över tsarerna, profet över
profeterna». Selivanov svarade: »Det är sanning. Se till, tala ej med
någon därom, eljest kommer köttet att döda dig.»[1] Enligt en
skoptsisk sång skulle platsen för händelsen ha varit staden Or’ol.

»Såsom du, vår härskare
Ljus, jublade på jorden
I den övre trakten
I den härliga staden Or’ol
Hos kära mor, Akulina Ivanovna, på gården
I det stora skeppet.»[2]


Genom denna kallelse hade Selivanov blivit en vanlig chlystisk
förlossare. Men man märker dock, att han redan från början kräver
större ära än de vanliga frälsarna, i det han vill vara »Gud över
gudarna, tsar över tsarerna, profet över profeterna». Möjligt är, att
han redan genom detta krav kom på kant med den chlystiska
församlingen. Fullständig blir brytningen, när han börjar beskylla
chlysterna och deras församling för att ha förfallit till vällust. Han
säger själv: »Jag besökte alla skeppen och betraktade; men all äro
de snärjda i vällust, bröder och systrar.»[3] Han fordrar därför av sina
bekännare stympning, för att de på detta radikala sätt skulle kunna
utrota vällusten. För detta hans kravs skull klagar han, ha

[1] Grass, Die geheime heilige Schrift der Skopzen, s. 19 ff.
[2] Grass, Die russ. Sekten II, s. 35. I Or’ol-området var också allt
framgent skoptssekten mycket stark.
[3] Grass, Die geheime heilige Schrift der Skopzen, s. 25.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free