- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
39

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - III. Skoptsernas sekt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

gudsmänniskorna bragt honom på korset. Och för att riktigt markera
skillnaden mellan sin sekt och chlysterna förklarar han, att Jesus
och han äro de enda förlossarna. Alla chlystiska »kristussar»
förkastas.

Bland skoptserna spred sig dessutom snart den uppfattningen,
att Selivanov vore Peter III. Denne hade enligt legenden fötts på
ett övernaturligt sätt av kejsarinnan, den rena jungfrun Elisabeth
Petrovna, lyckats fly från sin gemål Katarina II, när denna ville
mörda honom, och såsom Kondrati Selivanov till en tid hållit sin
tsar- och gudavärdighet hemlig. Även Elisabeth övergav tronen
och kallade sig senare Akulina Ivanovna.[1]

Rätt snart utsåg även Selivanov sin gudason. Denne fann han
i en viss Alexander Ivanovitj Schilov. Enligt Selivanov skall denne
ha tillhört alla trosbekännelser och i dem alla varit lärare.[2] Melnikov
påstår, att det var denne, som på Selivanov skall ha utfört
stympningsoperationen.[3] Om emellertid, som vi ovan supponerat,
stympningen först skulle ha ägt rum under Selivanovs vistelse i Irkutsk,
kan detta ej vara fallet. Schilov hade nämligen samtidigt blivit
deporterad till Riga.

Även i detta, att han skulle ha en gudason, står Selivanov på
chlystisk grund. Vi ha redan nämnt, att han i Akulina Ivanovna
hade sin gudamoder. Hans övernaturliga födelse av henne betyder
ej, att hon skulle ha varit hans kroppsliga moder. Liksom hos
chlysterna uppfattas det hela bildlikt. Så säger t. ex. den skoptsiska
bonden Ivan Andrej anov: »Se det dumma folket tror, att den rena
jungfrun födde gudasonen efter köttet, men det vet ej, hur
gudasonen föddes av henne.[4]

Som redan nämnts deporterades Selivanov 1775 till Irkutsk,
samtidigt som Schilov deporterades till Riga. Emellertid fick
Selivanov genom kejserlig nåd återvända 1797 och hölls sedan några år
i ett fattighus i S:t Petersburg. Men under Alexander I:s tid blev
han frigiven även därifrån. Ja, det vill av några källor synas, som


[1] Gehring, a. a., s. 158, och Pfizmaier, a. a., s. 14, säga, att chlysterna
betrakta Peter III som sin siste Kristus. Detta är knappast riktigt. Ty vi
finna även efter Peter III flera chlystiska frälsare.
[2] Grass, Die geheime heilige Schrift der Skopzen, s. 21.
[3] Melnikov, B’elye goluby, s. 397.
[4] Ibdm, s. 210.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free