- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
44

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - III. Skoptsernas sekt - IV. Kult och ekstas

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Vad f. ö. beträffar stympningens nödvändighet för frälsningen,
så peka skoptserna på att de ryska orden för förlossning från
synden och stympning äro nästan likalydande. Förlossning heter på
ryska »iskupl’enie» — stympning »oskopl’enie». Bland helgonen
räkna skoptserna därför endast dem, som enligt deras uppfattning
varit stympade. Helgon, som levat i äktenskap och haft barn, äro
för skoptserna en omöjlighet. En människa kan bli salig, endast
om hon låter döda sitt kött. Så länge hon ej är stympad, leva de
sexuella begären och behoven kvar. Men just dessa äro de stora, ja,
de enda verkliga salighetshindren.

IV. Kult och ekstas.



Såväl chlysterna som skoptserna sträva först och främst efter
att bliva fyllda av Anden. Medvetet eller omedvetet är det längtan
efter »andedopet», som är den drivande kraften i sekteristens liv.
För att vinna det underkastar han sig de hårdaste fasteregler, längtan
efter Andens delaktighet är det också som ligger bakom hela hans
inställning till äktenskapet och könslivet. Anden är, som redan sagts
det egentligen gudomliga. Genom den givas alla de andliga gåvorna
även de högsta, de som yttra sig i Guds-, Kristus- eller Guds
Modersbesatthet. Inför den redan omtalade kommissionen av år 1733,
gjorde några sekterister följande uttalande: »Det första dopet skedde
med oss genom vatten, nu sker emellertid det andra dopet med oss
genom den hel. Ande och den som ej döpes med detta andra dop,
han kan ej ingå i himmelriket.»[1]

Medlet att nå detta andedop är kulten. Nu tro sig de flesta forskare
i stånd att ge en utförlig och alla skepp omfattande skildring av den
chlystiska och skoptsiska kulten. Men man har då fullkomligt glömt
bort, att dessa sektrörelser äro ekstatiska företeelser. Är det redan
omöjligt att ge en absolut gällande skildring av deras lära, så går
det än mindre att ge en absolut och överallt gällande bild av deras
kult. Vinden blåser som bekant, vart den vill, och att söka ge en
skildring av en ekstatisk sekts ritual torde höra till det mest
otacksamma, man kan försöka sig på. Vissa gemensamma likheter kunna

[1] Gehring, a. a., s. 148. Se även Pfizmaier, a. a., s. 10 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free