- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
45

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - IV. Kult och ekstas

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

väl spåras i de olika gruppernas sammankomster, men detta är också
allt. Den ekstatiska dansen t. ex. spelar inom nästan alla skepp den
allra största roll. Nu se sig åtskilliga författare i stånd att räkna
upp alla de danser, som förekomma, ja, de kunna t. o. m. namnen
på de olika turerna i respektive danser. Enligt min mening är detta
att fullkomligt missförstå problemet. Ty den ekstatiska dansen är
av två slag. Dels ha vi den dans, vars uppgift det är att framkalla
ekstas. I fråga om denna är det ju mycket troligt, att den hade en
bestämd rytmisk karaktär. Men det är knappast troligt, att den
skulle vara ett sådant graciöst piruetterande, som en del författare
vilja göra gällande. Å andra sidan ha vi den dans, som är av helt
lokomotorisk art. Denna dans är ett utslag av ekstasen, ej ett medel
att framkalla den. Många av de ryska psykiatriker, som undersökt
de chlystiska och skoptsiska sekteristerna, äro av den uppfattningen,
att den senare sortens dans är den vanliga.[1] Till detta få vi emellertid
anledning att senare återkomma.

Det enda man verkligen kan urskilja är dels, att värvningsmötena
hålles för sig och ha en rätt lugn ton, där bibelläsning och sjungande
av hymner spela huvudrollen. De troendes egna sammankomster
hållas för sig och ha en helt annan karaktär. Enligt Gehring m. fl.
församla sig de troende på lördagskvällen eller natten mellan tisdag
och onsdag eller torsdag och fredag. Det är att märka att
sammankomsterna försiggå om natten. Utåt motiveras detta med att man
vill undgå upptäckt, men det verkliga skälet är nog, att ekstasen
lättast nås under natten. Den första delen av gudstjänsten tycks
försiggå under rätt stort lugn och under denna del firar man något,
som skall föreställa nattvard. Denna utgöres av vanligt bröd och
vatten eller kvass (en sorts svagdricka). Först mot midnatt, sedan
deltagarna ifört sig långa vita kläder, börjar den egentliga
gudstjänsten, som utmärkes av stark ekstas. I denna spelar dansen den
största roll, men även tungomålstalande och profetiskt tal äro
vanligt förekommande.[2]


[1] Så t. ex. I. Sikorskij i sin uppsats Psichologitjeska’a epedemi’a 1892
goda v Kievskoj gubernii i Ki’evski’a Universitetski’a Izv’esti’a 1893 april,
s. 57 f.
[2] Gehring, a. a., s. 150 ff. Pelikan, Gerichtlich-medicinische
Untersuchung über das Skopzenthum in Russland, s. 147 ff. Andersson,
Staroobr’adstvo i sektantstvo, s. 305 ff. Pfizmaier, a. a., s. 10 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free