- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
54

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - IV. Kult och ekstas

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

på grund av de många församlade. Denna värme i förening med de
under gudstjänstens lopp allt mer hetsande sångerna, bereder
marken för massekstasen.[1]

Även innehållet i bibelställen, i böner och sånger äro av den art,
att de skola framkalla hänryckningen. Som redan nämnts handla
bibelställena i allmänhet om Jesu lidande, sångerna om Jesu eller
de olika sekteristiska förlossarnas kval. Avsikten är att framkalla
en medlidsam och sentimental stämning.

»Gråt min själ
Ditt liv förgår
Din skyddsängel beskyddar Dig
Och befaller Dig att gråta över synden
Har alltid Gud för ögonen
Och tillbringa dagarna i tårar.»[2]


Sångerna och bönerna övergå så småningom till att bli allt
raskare och allt mer suggererande. Vi ha anfört ett exempel. Ett
par andra äro:

1) Jag älskar, älskar vännen
Sebaoth i himlarna
O, jag älskar
O, jag älskar.[3]

2) Hos oss flyger en paradisfågel
Han flyger
Han ser åt det håll
Varest basunen ljuder
Där Gud själv talar
O, Gud, o Gud, o Gud.
O Ande, o Ande, o Ande.
Sänk Dig ned, sänk Dig ned, sänk Dig ned
O hej, o hej, o hej.[4]
Han sänkte sig ned, han sänkte sig ned
Den hel. Ande, den hel. Ande
Konung Ande, konung Ande — — —[5]


I denna sista sång är det av intresse att märka likheten med en
pråmdragarsång. Under ropen »o hej» söker man liksom med våld
tvinga Anden att komma, att bokstavligt dra honom ned.

Genom dessa medel, textläsning, bön och sång, allt av en
utpräglat känslosam karaktär, fortsätter de närvarande så småningom

[1] Konovalov, a. a., s. 115.
[2] Grass, a. a., I, s. 420. Samma tro på tårarnas betydelse för själens
rening möter oss även i den ortodoxa mystiska litteraturen. Mystikern Nil Sorski
skriver: »Munken skall gråta, så långt hans krafter därtill räcka, ty genom
tårar släckes den eviga elden och lindras kvalen. Kunna vi emellertid ej gråta,
så måste vi tvinga oss därtill, skulle så fordras, genom smärta blott för att
erhålla ett par droppar.» Frank, Russisches Christentum, s. 205.
[3] Anderson, Staroobr’adstvo i sektantstvo, s. 308.
[4] oj’ega, oj’ega, oj’ega.
[5] Melnikov, a. a., s. 378 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free