- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
58

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - IV. Kult och ekstas

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Denna och liknande ramsor betraktas såsom profetior. I dem
ligga Andens hemligheter förborgade. Man förstår den visserligen
ej, men de få ej förloras. Det märkliga har därför inträffat, att av
dylika tungomålsramsor understundom blivit en sorts liturgiska
böner. Så förekommer hos sekteristerna i Karski-distriktet en sådan
bön, som ständigt läses, utan att någon förstår eller kan förstå
meningen:

»Foldyr’ anifej
Foldyr’ mefi tsarimej
Tsar mefami tsararej.»[1]


Hallucinationer av olika slag äro vanliga. En gudamoder
Silant’eva berättar: »Efter det jag förberett mig genom bön och fasta,
såg jag om aftonen bakom stugans ugn lille far Kristus själv, som
visade sig för mig i en fårskinnspäls, en lång skjorta, vit som snö
och splitternya bastskor, bakom honom stod med ett kärleksfullt
och heligt anlete lilla mor Guds Moder själv i en röd sidenkjol, vit
skjorta av bomullstyg och en blå huvudduk.»[2] I detta fall är det
intressant att märka det praktiska och realistiska draget i synen. I
det kalla Ryssland kan Kristus knappast uppträda i de lätta och
luftiga kläder, varmed helgonbilderna avbilda honom. Han
uppträder därför i synen ordentligt påpälsad som en rysk bondgubbe.
En profet Stepan Iljin säger: »Jag ser med andliga ögon Gud, icke i
spådomar (?) utan i omedelbar uppenbarelse.»[3] Om hur man
försöker få en sådan uppenbarelse att stanna, om den är god, och fly,
om den är ond, berättas från guvernementet Samara:
»Understundom uppenbarar sig Satan för någon i cellens rnitt. Så snart han
ropar detta, springa alla upp från sina platser, kasta sina till bollar
sammanrullade (böne-) dukar långt ifrån sig i riktning mot dörren
och driva så djävulen ut ur cellen. Men då någon ropar ’Gud’, så
kastas bollarna mot det främre hörnet för att tvinga Gud att stanna.»[4]
Även hörsel- och lukthallucinationer förekomma. Den redan citerade
profeten Stepan Il’in berättar, att när han blivit instämd för
medicinalmyndigheterna, hörde han den hel. Ande säga: »Gå icke.» Han
gick ej heller. Ibland hade han visserligen försökt, men vid blotta
tanken därpå känt en outhärdlig stank. När han slutligen blivit

[1] Konovalov, a. a., s. 170.
[2] Grass, a. a., I, s. 172.
[3] Ibdm, s. 214.
[4] Ibdm, s. 277.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free