- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
60

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - IV. Kult och ekstas

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sig mot männen med lidelsefulla omfamningar och kyssar.[1] Den till
ortodoxien omvände N. Preobrazjentsev säger i sina bekännelser att
han tror, att »Andens gåva beror på att män och kvinnor gemensamt
deltaga i rad’enie», alltså, att det erotiska momentet skulle vara
det avgörande. Han ger följande bevis för sitt påstående. »Ledaren
på ett skepp skilde de andliga bröderna och systrarna åt för att
undvika köttets förförelse. Men den heliga samvaron mellan
bröderna ensamt ägde ej samma välsignelsens fullhet, som de fått av
den hel. Ande förr, då de kommo samman med systrarna, de kände
ej samma hänryckning och ägde ej den hjärtats hänförelse, som förr
värmde deras hjärtan. De dansade oavvänt, så att deras skjortor
blevo våta, men deras hjärtan voro kalla och torra — — —. Detta
nödgade ledaren att åter sammanföra bröder och systrar i en
gemenskap. Då det på nytt förenade samfundet höll sina
sammankomster, besökte dem den hel. Ande med överflödande välsignelse.»[2]
Detta kan nu ej hava någon tillämpning i fråga om skoptserna. Hos
dessa voro nämligen män och kvinnor alltid skilda åt under
sammankomsterna. Även kan väl det erotiska momentet hos dem knappast
spelat någon större roll, då ju de allra flesta av dem voro stympade.
Men nu vill det också synas, som om hos dem ekstasen fått träda
tillbaka för askesen. Ekstasen lever visserligen kvar inom
skoptsväsendet, mestadels dock i skepp, där ej alla äro stympade.
Flerstädes har den emellertid efterträtts av en minutiös observans för de
asketiska lagarna.

I nära anslutning till detta står nu den fråga, som mest av allt
har sysselsatt forskarna på området, nämligen frågan om huruvida
sammankomsterna avslutas med en allmän sexuell orgie. Ingen
fråga har som denna rivit upp lidelserna hos forskarna i ämnet.
Man har å ena sidan hävdat, att sammankomsterna alltid avslutas
med sexuella utsvävningar. Å andra sidan har man med stor skärpa
påstått, att detta aldrig äger rum. Man har då hävdat, att en
sådan sak vore fullkomligt oförenlig med sektens antisexualistiska
inställning. Båda parterna ha gjort det felet, att de behandlat de
sekteristiska sammankomsterna, som hade dessa en fast och
orubblig liturgi. Man har ej alls tagit hänsyn till att man här har att göra
med ekstatiska rörelser, där ingenting är fast och bestämt utan allt


[1] Sikorskij, a. a., s. 137.
[2] N. Preobrazjentsev, Dopolnitelni’a sv’ed’eni’a k ispov’edi, s. 242 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free