- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
62

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - IV. Kult och ekstas - V. Det ryska ekstatiska sektväsendets ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

mig en underbar vällukt.»[1] Med ett sådant exempel för ögonen torde
det vara svårt att förneka, att dessa utsvävningar förekomma. De
skulle alltså vara en rent ekstatisk företeelse. Men man kan
naturligtvis lika litet säga, att det skulle vara en sorts liturgisk handling,
som ständigt återkommer. Ett sådant påstående faller på sin egen
orimlighet.

Härmed äro de ekstatiska fenomenen hos de ryska sekteristerna
långt ifrån fullständigt behandlade. Jag nöjer mig dock med dessa,
då de synas mig vara de mest utmärkande för det ryska ekstatiska
sektväsendet och de, som äro bäst dokumenterade.

V. Det ryska ekstatiska sektväsendets ursprung.



I fråga om var man har att söka det ryska ekstatiska
sektväsendets ursprung har bland forskarna rått de mest skilda meningar.
Dessa kunna i korthet sammanfattas i följande huvudgrupper, 1) Det
har uppstått genom inflytelser från Västeuropa och skulle vara en
protestantisk rörelse på rysk mark. 2) Andra hävda, att det ekstatiska
sektväsendet är den specifikt ryska formen av kristendomen,
uppväxt ur den ryska kyrkan. 3) Andra åter mena att dess ursprung vore
att finna i finsk och tartarisk shamanism. 4) En fjärde förklaring
vill härleda det ur gnosticismen via den bulgariska sekten
bogomilerna. Alla dessa riktningar ha haft energiska förespråkare, som
genom att energiskt trycka på sina respektive åsikter bragt fram
värdefulla synpunkter. Frågan är dock om man på det sätt, som skett,
kan härleda den komplicerade företeelse, som det ryska ekstatiska
sektväsendet utgör, ur blott ett av dessa alternativ. Snarare ha de
väl alla i någon mån bidragit till att skapa fram denna företeelse.[2]

Den första av dessa synpunkter har en mycket energisk
förespråkare i ärkebiskopen Philaret. Denne hävdar energiskt, att
sektväsendet kan ledas tillbaka till en viss kväkare Quirinius Kuhlmann,
som på 1680-talet uppträdde i Moskva. Denne kallade sig själv för

[1] Melnikov, a. a., s. 311 ff.
[2] Jfr särskilt Dobrotvorskij, L’udi Bosji’a, s. 24 ff. — Reutskij, L’udi
Bosji’a i skoptsy, s. 12 ff. — Grass, a. a., II, s. 258 ff. — Philaret, Geschichte
der Kirche Russlands II, s. 216 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free