- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
67

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - V. Det ryska ekstatiska sektväsendets ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

förmoda, aff de skulle varit bogomiler.[1] Något bevis för detta finnes
dock icke, annat än att Dimitri var bulgar.

En annan religiös rörelse i Ryssland under början av 1000-talet
erbjuder däremot större intresse för oss i denna sak. 1024 uppträdde,
vad både Philaret och Makarij kallar hedniska trollkarlar i Susdal
och uppviglade folket. Till följd av deras propaganda drog folket i
stora skaror omkring och dödade alla kvinnor. Även 1223 uppträdde
sådana trollkarlar i Novgorod.

Om deras läror veta vi ej mycket, men det vi veta erjuder rätt
stort intresse. En viss bojar Jan fick innevånarna i B’eloosero att
taga några dylika trollkarlar tillfånga. Vid det förhör han anställde
med dem yttrade de om sin tro, att sedan Gud tvättat sig kastade
han den lapp, han torkat sig med, på jorden. Genast uppstod en
strid mellan Satan och Gud om människans skapande. Djävulen
skapade kroppen och Gud blåste in ande i henne. Därför återvänder
människans kropp efter döden till jorden men själen återvänder till
Gud. Vidare sade de »Våra gudar (obs!) uppenbara hemligheterna
för oss».[2] På Jans fråga, vilken Gud de trodde på, svarade de: »På
Antikrist, som sitter i helvetet.»[3] Av detta vill det synas, som om
de varit djävulsdyrkare. Men möjligt är, att vi här ha en kyrklig
förvanskning av deras lära. Ty det vill synas, som om de skulle
haft en tro på gudainkarnationen liknande chlysternas. En sådan
gudainkarnation måste ju av kyrkan ha betraktats som Antikrist
eller hans änglar.

Under furst Gl’eb Sv’atoslavovitch av Novgorod (1067—78)
uppträdde i denna stad en trollkarl och utgav sig själv för att vara Gud.
Hans bana slutade emellertid snöpligt. Under en dispyt mellan
trollkarlen och biskopen närmade sig furst Gl’eb trollkarlen, i det
han höll en yxa bakom ryggen och ställde denna fråga till honom:
»Vet Du vad som skall ske i morgon?» — »Jag vet allt.» — »Och vet
Du, vad som skall ske nu?» — »Nu skall jag göra stora under.» Knappt
hade han sagt detta, förrän Gl’eb med ett enda hugg av yxan klöv
hans huvud.[4]

Makarij nämner dessutom, att trollkarlarna tala om två gudar


[1] Jfr Gehring, Die Sekten der russ. Kirche, s. 5. — Philaret, a. a.,
I, s. 50.
[2] Jfr Makarij, a. a., II, s. 38 ff. — Philaret, a. a., I, s. 27 ff.
[3] Makarij, a. a., II, s. 40.
[4] Ibdm, s. 41.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free