- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
68

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - V. Det ryska ekstatiska sektväsendets ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

en god och en ond, den förra i himmelen och den senare under jorden.
Dessutom talade de om många gudar.[1]

Av det ovan nämnda får man nu knappast det intrycket, att vi
här ha att göra med »hedniska trollkarlar», som både Philaret och
Makarij kallar dem. Det hela påminner snarare om ett gnostiskt
lärosystem. Vi återfinna både den onda skaparguden, här liksom
hos bogomilerna kallad Satan, och den gode ljusguden, som giver
den av Satan skapade varelsen dess själ. Dock kan man ej komma
närmare i likheter, mellan denna rörelse och bogomilerna eller det
ryska ekstatiska sektväsendet utan att ytterligt pressa de uppgifter
som faktiskt lämnats. Man kan fråga sig, om de av »trollkarlarna»
upphetsade massorna dödade kvinnor därför, att dessa för dem voro
symboler av den sexuella förförelsen. Man kan också, som redan
gjorts, förmoda, att de gudar, de tala om, vilka för dem uppenbara
hemligheterna, voro mänskliga gudainkarnationer. Vi ha ju ett fall,
där en sådan »trollkarl» uppträdde med anspråk på att vara Gud.
Något verkligt bevis för att dessa förmodanden skulle vara riktiga
ha vi dock ej.

Under hela medeltiden dyka tid efter annan nya kätterier upp
inom den ryska kyrkan. De viktigaste av dessa sekter äro de
judaiserande sekterna samt strigolnikernas sekt. Av dessa är det endast
de sistnämnda, som i detta sammanhang kunna intressera oss.

Underrättelser om denna sekt nå oss först från år 1376. Då
uppträdde nämligen i Novgorod en diakon Nikita och en barberare
Karp med anklagelser mot kyrkan för simoni. Av denne Karp är
det som sekten fått sitt namn strigolniker (strigolnik = barberare).
Undersökningar i deras lära ger vid handen, att de förkastade hela
kyrkan, dess ordningar och lära. Först omkring 1427 tycks sekten
ha dött ut.[2]

Detta är i korthet, vad vi veta om strigolnikerna. Ingenting i
deras lära, sådan den överlämnats till oss, ger oss anledning att
förmoda, att vi här skulle ha att göra med en avläggare till
bogomilismen eller med en föregångare till den chlystiska rörelsen. Men
nu talar ju den chlystiska legenden om att det under denna tid
skulle ha funnits en kristus vid namn Aver’an. Denne skulle ha
verkat under storfurst Dimitri Donskojs tid (1363—89). Detta ger


[1] Ibdm, s. 42.
[2] Makarij, a. a., IV, s. 150 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free