- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
69

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Christofer Klasson, Det ryska ekstatiska sektväsendet - V. Det ryska ekstatiska sektväsendets ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

oss naturligtvis ingen anledning att anse denna rörelse som en
förmedlare mellan bogomilismen och chlystovschtjina. Problemet står
även här öppet allenast som en möjlighet.

Som vi se, är detta ej mycket. Längre kunna vi ej heller komma.
Det samband, som dock måste finnas mellan bogomilism och
chlystovschtjina, är för oss undandolt. De ryska medeltida källorna
flöda för sparsamt för att något med säkerhet skall kunna utforskas.

När man påstått att dessa sekters ursprung vore att söka i
Västeuropa, har man påstått, att den ekstas, som utmärker dem i grunden
skulle vara främmande för ryskt kynne. Nu är frågan: är detta
riktigt? Svaret måste bli ett obetingat nej. Och ej heller en del
forskares åsikt att det ryska folkets fallenhet för ekstas skulle bero på
blodblandning med finska stammar är helt riktig. Ty erfarenheten
visar, att bland de flesta slaviska folk anlagen för ekstas äro stora.
Det kan i detta fall vara av intresse att påpeka, att t. ex.
Dionysoskulten egentligen härstammar ur den slaviska världen. M. P. Nilsson
påpekar, att Dionysos moders, Semele, namn är detsamma som det
ryska ordet för jord »zeml’a».[1] Den orgiastiska Dionysoskulten
skulle alltså vara av slaviskt ursprung.

Såsom ett slutomdöme vilja vi således påstå, att det ryska
ekstatiska sektväsendet, om ock andra inflytelser finnas, dock innerst
är en förening av slavisk orgiasm och gnostiska tankar.


[1] M. P:son Nilsson, Olympen, s. 179.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free