- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
128

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - J. Oskar Andersen, Om Niels Hemmingsens teologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

128

j. oskar andersen

Bud, som Udlægningen dog ikke fölger!) kan tyde derpaa, er en Sag
for sig. Men den virkelige Paavirkning maa i alt Faid ligge senere. —
B. henviser til Slesvigeren H. Oldendorphs Omtale af sin Discussion
om Nadveren med N. H. i hans Have i 1562. Han foreholdt dengang
H., at han i sine Forelæsninger havde udtalt, at Kristi
Indstiftelses-ord »solimmodo ad homines et sumentes spectarent,non ad elementum
panis et vini», efter Oldendorphs Mening Zwinglis spidsfindigste
Argument til Skade for Kristi Kirke. Selv om Oldendorph var en
fanatisk og halvsindsyg Månd, kan maaske hans Beretning virkelig
tyde paa, at H. dengang var ved at ændre det Standpunkt, at Kristi
Ord skal tages i den lutherske Betydning. Muligt er selvfölgeligt
ogsaa, at han altid har fölt sig draget mod »calviniserende» Tanker,
selv om de maatte afvises af Hensyn til Skriften. Selv paastod han
jo endda, da han blev anklaget for Læren i »Syntagma», at han altid
havde »lært» saaledes. Men »Enchiridion» maa bedömmes efter,
hvad det siger, og selv B. indrömmer jo, at der virkelig er Forskel i
Nadverlæren mellem hans förste og sidste Læreskrift. Rent
psykologisk kan man ogsaa bedre forstaa, at N. H., da han mente at være
i Livsfare, forsögte at »dække sig», end at han simulerede i 1557, da
Köngens »Politik» dog hidtil havde vist, at Marginen for dansk
»Lutherdom» i alt Faid ikke var snæver.

B. har i sin Indledning lagt Vægt paa, at Calvins Tiltrædelse af
»Consensus Tigurinus» 1549 medförte, at man fra Luthersk Side
nu betragtede ham som Zwinglianer. Han mener, som omtalt, at
Christian III delte denne Opfattelse. Faktisk vèd vi imidlertid intet
om, at Kongen kendte til Calvin, för han i Febr. 1558 i et Brev til
Melanchthon omtalet, at Bremerpræsten Dr. Hardenberg paaberaabte
sig hans Skrifter. Om han imidlertid paa det Tidpunkt havde
nöj-agtigt Kendskab til Hardenbergs Lære, er ikke givet.
Bremermagistraten skriver nemlig i Svaret paa Köngens Brev af 13. April 1557,
at Dr. Hardenberg nægtede at affatte en »Bekendelse» herom. Vi
kender hans Lære fra et udateret Brev fra ham til nogle tyske Præster
i Norge fra 1557 eller 58, hvori har han indlagde en Gendrivelse af
de andre Bremerpræsters Bekendelse. Her forkaster han, at Herrens
Legeme, som hang paa Korset, er tilstede i »Brödet»; »det bor i
Himlen» og kan som sändt Menneskelegeme ikke paa en Tid være mere
end paa et Sted; det kan heller ikke »ædes med Munden», men kun
med »Troens Mund»; de »gudlöse æder kun Legemet sacramentalt»,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0138.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free