- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
144

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Hans Cnattingius, Om fromhetslivet i Linköpings stift under sjuttonhundratalet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

144

HANS CNATTINGIUS

men icke utmanande eller med bekännarglädje utan svarade i stället
med tydlig avsikt undvikande för att i det längsta icke yttra eller
medge något, som kunde fälla henne för lagöverträdelse eller
irr-lärighet. Hon vördade lagen, hade icke påverkat andra att utebli
från gudstjänsten eller spritt skadliga böcker utan endast
uppmanat till läsning av bibeln och Arndts Sanna kristendom. Benzelius
försökte först lugna henne. Domkapitlet ville icke anställa rättegång
med henne utan få till stånd ett samtal om för henne otydliga
punkter i läran, varvid Skriften skulle döma »så wåra, som Fru
Öfwerste-Lieutenantskans satser, om the strida emot hwar andra». När den
anklagade damen blott sökte slippa ge klart besked, blev Benzelius
mycket bestämd. Han hade framställt saken så tydligt han kunnat,
»så att jag icke menar mig säga för mycket, om jag säger mig kunna
påstå, at ock the enfallogsta af Fruns underhafwande skulle kunna
til frågan swara: än mera frun, som then Nådige Guden hafwer
be-gåfwat med et godt förstånd och hafft så god upfostran». Han fick
fru Cederberg slutligen att medge, att sakramenten voro ett Guds
nådemedel, när de rätt brukades i sin av Kristus instiftade ordning,
och alltså icke voro endast en ceremoni som fotat vägningen.
Benzelius var ense med fru Cederberg, att man måste begå nattvarden,
som han uttryckte det, »driven av en innerlig längtan och i djup
erkenslo av egen ovärdighet». Även beträffande frågan om den
omedelbara upplysningen blevo de ense. Fru Cederberg ville icke
kännas vid någon dylik. Den allvarligaste kontroversen utspann
sig kring bruket av den utvärtes gudstjänsten. Här gav fru
Cederberg icke med sig. Hon kunde icke hämta någon uppbyggelse därav.
Flera gånger återkom hon till en för prästerskapet onekligen öm
punkt. Hon undrade, varför hon icke anklagats förr, då hon
varit borta från kyrkan, ja, i snart fyrtio år hade hon »löpt
med den allmenna hopen, utan efftertanka om min salighet uti
åtskilliga dårligheter, ehuru jag annars för uppenbara synder
kunnat achta mig». Något svar erhöll hon egentligen aldrig på
denna fråga.

Innan vi kommentera Strokirchs vistelse i Linköping i
samband med detta förhör med fru Cederberg, skola vi något
uppehålla oss vid radikalpietismen i Grebo. Av de helt få personer
där, som togo intryck av rörelsen, vållade endast en
stiftsledningen besvär, nämligen trädgårdsmästaren Carl Lundgren å Dala

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free