- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
180

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Hans Cnattingius, Om fromhetslivet i Linköpings stift under sjuttonhundratalet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

190

hans cnattingius

exempel ur livet. Den andra skriften, som hämtats ur Fresenius’
Pastoralsamlingar, handlade om En stark fritänkares helt förunderliga
omwändelse på sitt yttersta.1 Den får ett alldeles särskilt intresse
på grund av dels ett bihang, som innehåller Fresenius’ utläggning
om En ömsint själasörjares 3:ne grundregler, wid själars förande till
Jesum, dels de ganska utförliga anmärkningar, som Eek själv
tillfogat. Med personlig erfarenhet kommenterar Eek här de olika
stadierna i tron, tecknen på syndaångern, uppsåtlig synd och
svaghetssynd etc. Fresenius’ tredelning i hans Grundreglor i sovande,
uppväckta och omvända får Eeks livliga gillande. Dessa tre slag av
själar, säger Eek, finnas tydligen utmärkta i Skriften.2 Vidare
hänvisar han för dessa termer till Nohrborgs »nyligen af trycket utkomna
härliga postilla».3 Det sammanhang, som vi redan anat, står nu
fullt klart. Eek har genom sin personliga religiösa utveckling i
ungdomsåren kommit fram till ett resultat, närmast erinrande om
J. Ph. Fresenius i Tyskland och Anders Nohrborg hos oss. Han
har den senare tyska och svenska konservativa pietismens hela
religiösa iver och inriktning på noggrann själsanalys. Den äldre
pietismens lagiskhet, liksom åtskilliga andra drag4, har fått ge rum
för en avvägd förkunnelse av både lag och evangelium, både Guds
godhet och stränghet. Säkerligen följde Eek sin lärofader Fresenius,
såväl då denne i hans nyssnämnda skrift fördömde herrnhutismens
»löslighet», som då han däri ogillade det stränga, hårda drivandet av
lagen.

Vi ha nu följt Eek fram till 1777. Följande år började enligt
Rodén genom Eeks verksamhet en herrnhutisk väckelse i Ödeshög.
Hur kom det därhän? Vi ha endast tillfälle att stanna vid ett par
väsentliga punkter i detta händelseförlopp. Rodén har baserat sin
framställning på nästan uteslutande herrnhutiskt material,
nämligen åldermannen Kocks i Vadstena skrivelse om väckelserna i
Åby och Ödeshög av år 1800, broder Stählins skildring av samma år
samt den herrnhutiske diasporaarbetaren Stens resebeskrivningar

1 Båda i Skrifter, föredragna i Pastoral Divisionen. Pro Fides arkiv. KB.

2 Om tredelningen se Nelson, a. a., s. 85, 105, 14g f., 166 f.

3 Nohrborgs Postilla utkom 1771. I febr. 1772 avsände Eek sin översättning
till Pro Fide. Brev från Eek, dat. 7/lt 1772. Ank. brev 1771—85. Pro Fides
arkiv. KB.

4 Se Nelson, a. a., s. 19.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0190.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free