- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
211

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Granskningar och anmälningar - Friedr. Heiler, Altkirchliche Autonomie und päpstlicher Zentralismus (Prof. H. von Campenhausen) - Lars Gösta Rignell, Briefe von Johannes dem Einsiedler (Prof. Geo Widengren)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2o8 GRANSKNINGAR OCH ANMÄLNINGAR



notwendigen Entwicklung zu rechtfertigen sucht und vor allem eine
künftige, lebendige Erneuerung erhofft. Damit ist das Gewicht und
vor allem der dogmatische Sinn einer mehr als tausendjährigen
Geschichte, wie wir meinen, allzu leicht genommen und vielleicht hängt
es hiermit zusammen dass dieser überwiegend historische Band vielfach
so schemenhaft gestaltet ist. Der nächste Teil wird wieder stärker vom
unmittelbaren religiös-kirchlichen Leben in der römischen Kirche
berichten — und hier werden wir in der Deutung und Erfassung des
wirklichen Katholizismus von Heiler gewiss wieder vieles zu lernen haben.

H. v. Campenhausen.

Lars Gösta Rignell, Briefe von Johannes dem Einsiedler. Akad.
avhandl. Lund 1941. 84 + 120* ss. Kr. 10:—.

Den syriska kristna mystiken har sedan några tiotal år tillbaka
alltmera börjat intressera forskningen. Ur kyrko- och dogmhistorisk
synpunkt riktades uppmärksamheten framför allt på den roll, som de
ori-genistiska strömningarna spelat inom denna mystik. Utom Origenes
själv har Euagrius varit ett av de stora namnen även för den
syrisk-språkiga delen av denna riktning. En viktig ställning bland de tidigare
fäderna synes ävenledes ha intagits av en skriftställare med namnet
Johannes Eremiten. Man är icke på det klara med dennes identitet och
t. o. m. hans nationalitet är omstridd. Diskussionen på denna punkt
finner man på ett klart sätt sammanfattad i föreliggande arbete av
Rignell. Denne själv synes närmast hålla före att vi ha att göra med en
meningsfrände till den berömde mystikern och ultraorigenisten Stefan
bar Südailë, nämligen Johannes av Apameia. Jag måste erkänna, att
det förefaller mig omöjligt att komma till några säkra resultat
härvidlag, förrän åtskilligt mer av Johannes skrifter publicerats. Det
föreligger nämligen en rik produktion, som går under dennes namn, ehuru det
naturligtvis möter vissa svårigheter att klargöra, huruvida allt
verkligen har en och samme författare. Vad som hittills utgivits och
översatts, är förtecknat hos Rignell. Frånsett en liten traktat, utgiven och
översatt av Wensinck, är det icke några särskilt intresseväckande ting,
som publicerats. Detta gäller också om de brev, vilka utgivits av
Rignell. Som introduktion i den syriska mystikens allmänna
föreställningsvärld kunna emellertid dessa brev gott tjäna. De två första ha också
översatts av utgivaren, vilket ju avsevärt underlättar studiet. Förf.
konstaterar mycket blygsamt s. 22 av sitt arbete: »Dass sich in meiner
Übersetzung erhebliche Schwächen finden, dessen bin ich mir völlig
bewusst.» Jag har icke haft anledning att i större utsträckning
kontrollera förf:s översättningar, varför räckvidden av ett par anmärkningar,
vilka jag vill framställa, kanske icke är alltför stor. Förf. översätter
sålunda s. 45 på följande sätt: »Wie unser Herr von den Toten auferstand

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0221.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free