- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioförsta årgången, 1941 /
214

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Granskningar och anmälningar - Ragnar Eklund, Life between Death and Resurrection according to Islam (Densamme) - Yngve Brilioth, Svenska kyrkans historia, II (Lektor Gösta Kellerman)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2o8

GRANSKNINGAR OCH ANMÄLNINGAR

kan även i detta fall stå som förmedlare av stoffet, enär denna kyrka
sedan äldsta tider varit starkt påverkad just från judiskt håll, ett
förhållande, som kan konstateras icke minst i fråga om Afrem. Hos denne
eller rättare i den litteratur, som tillskrives denne, finna vi f. ö. ett rikt
jämförelsematerial till det av Eklund med sådan flit samlade. Jag
kommer att i annat sammanhang framlägga de rent religionshistoriska
kompletteringarna till Eklunds arbete och skall då också framdraga en del
syriskt stoff, som kan tjäna till att belysa det historiska sambandet
mellan islam och den syriska kyrkan även i vad som gäller själens öde
efter döden.

Geo Widengren.

Svenska kyrkans historia utg. av Hj. Holmquist och H. Pleijel.
Andra bandet. Den senare medeltiden 1274—1521 av Yngve
Brilioth. Sthm 1941. Diakonistyrelsens förlag. 810 s. Häft.
kr. 19: —, klotb. kr. 22: —, halvfr. band kr. 26: —.

Tillräckligt har redan vittnats om den ståtliga prestation den
föreliggande nya delen av Holmquist-Pleijels Svenska kyrkans historia
utgör. Det är icke blott en diger volym med en myckenhet nytt stoff
om en viktig och förut delvis ganska okänd epok i vår kyrkas historia.
Man är tacksam över att förlaget möjliggjort en utförlig framställning
genom att tillåta ett så stort omfång. Därtill kommer emellertid, att
framställningens form är anmärkningsvärt klar och njutbar samt, sist
men icke minst, att man har en behaglig trygghetskänsla i författarens
sällskap — han är väl förfaren i tidens problematik och väl skickad
att avge auktoritativa omdömen.

När Brilioth hävdar de religiösa och kyrkliga idémotivens giltighet
gentemot den politiska historieskrivningens ofta ringa förståelse härför,
sker detta sålunda med saklig tyngd. Så långt möjligt har B.
uppenbarligen sökt tillmötesgå de kritiska synpunkter, som den på politiska
och ekonomiska realiteter inriktade historieforskningen kunna
anlägga, någon gång kanske rent av för mycket enligt anmälarens
mening. Det är visserligen alltid en vansklig sak att åvägabringa full
bevisning beträffande de verkliga idé- och handlingsmotiven. Man kan
här icke nå mer än en större eller mindre sannolikhet. Icke minst
gäller det denna tid, dels på grund av urkundernas karaktär, dels också
emedan kyrkan då i särskilt hög grad ägde en politisk maktställning
och dess män direkt voro engagerade i den politiska ledningen. Denna
dubbelroll gjorde det mer än vanligt svårt att undvika en identifikation
av obehöriga motiv med religionens sak. Men detta får icke utesluta
ett religiöst bedömande. Det måste beaktas och besinnas, att det alla
missbruk till trots var en djupt religiös tid. Det är ej apologetik att
hävda detta, det vore helt enkelt ohistoriskt att ej räkna därmed. Den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1941/0224.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free