- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioandra årgången, 1942 /
159

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Hans Cnattingius, Johan Wætterdahl och Evangeliska Sällskapet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Låt oss emellertid nu konfrontera oss med Wætterdahls
verksamhet sådan den avspeglar sig i brevsamlingen Br 75. Ett livligt
intresse har forskningen visat för förbindelserna mellan Evangeliska
Sällskapet och Norrlandsläseriet. Rätt naturligt är det, att
härvidlag icke Wætterdahl utan kyrkoherde Häggman, bördig från Luleå,
till en början kom att stå i förgrunden.[1] Det var icke till
Wætterdahl, utan med största sannolikhet till Häggman, som de brev
riktades, vilka Piteåläsarna 1808, 1809 och 1811 sände till sällskapet.[2]

Det var — som Rodén klargjort — Häggman, som framställde de
första förslagen till kallelse av präster från övre Norrland.[3] Under
de första åren var det också Häggman, som ombestyrde de flesta
sändningarna till Norrland.[4] Redan i början av år 1811 har likväl
Wætterdahl kommit i förbindelse med prosten Genberg i Bygdeå


[1] Westin, a. a. I, s. 85 not 156. Till diskussionen kring detta se Newman,
a. a. I, s. 77 f. Densamme, Gemenskaps- och frihetssträvanden, s. 21 not 13,
samt Rodén, a. a., s. 252 ff. Rodén, Det norrländska nyläseriets uppkomst
(Sthlm 1942), innehåller på denna punkt intet nytt utöver Rodéns avhandling.
[2] Se härom Westin, a. a. I, s. 33 ff., Rodén, a. a., s. 252 not 5 och där
anförd litteratur. En överraskande uppgift möter i Ev. Sällskapets
brevkopiebok för åren 1809, 1810, 1811, där Wætterdahl egenhändigt antecknat
huvudinnehållet av inkommande brev. Där finnes ett referat av Piteåläsarnas
första brev, felaktigt daterat 29 sept. 1809 i stället för 29 sept. 1808.
Wætterdahl har om adressaten antecknat: »NB till Herr Patersson». Hypotesen om
Wætterdahl som mottagare kan därmed icke längre hävdas, ty denne har
givetvis kunnat hålla reda på sina egna brev. Däremot måste man fråga sig,
om icke Paterson och Häggman blivit förväxlade. Piteåläsarna kunna ju
inte gärna ha titulerat Patersson »Älskade Kyrkoherde» och presenterat sin
egen religiösa ståndpunkt för honom, som de för att överhuvud ha anledning
att skriva till väl måste förutsättas ha gjort bekantskap med under hans
norrländska resa (se Westin, a. a. I, s. 32, 81, Lodin, C. G. Rosenius i unga år,
s. 84). Med avsändandet av de »strödda skrifter», som överbragts av skepparen
»Cellström» och som Piteåläsarna tacka för, kan Paterson knappast haft
något att skaffa, eftersom han först i augusti begynte sin norrländska resa
och icke kan ha hunnit tillbaka till Stockholm i tid för att avsända paket, som
nått Piteå före slutet av september. Jfr Nordberg, Olof Palmgren, s. 47 f.
[3] Rodén, a. a., s. 252 not 6.
[4] Ibdm, s. 253 not 7. Det får icke förbises, att Häggmans rekvisitioner
ingalunda uteslutande avsågo Norrland utan att de också gingo till flottans
folk.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:51 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1942/0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free