- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtioandra årgången, 1942 /
185

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Emilia Fogelklou Norlind, Nyare synpunkter på häxväsendet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nyare synpunkter på häxväsendet

l8l

Gertrud betygar, att hon på sin fars fläckiga rödögda kviga
farit med Märit till Blåkulla. Märit hade där gått in till Satan i hans
kammare. När de kommo ut, hade Satan satt två stora horn,
»räckian-des opp under taket» på Märit och dansat med henne. Vilket allt
Märit förnekar. —

Extra ordinarie ting utlystes till en vecka senare. Den 30
september sker sammanträdet under kyrkoherde Bullernæsius’
ordförandeskap. Frånvarande är nu »tolfman Oluff Björsson i
Sunnan-ån, som af desse berychtes sättit frembst i Blåkulla». (Anklagelse
mot eller förhör med Oluff Björsson finns icke protokollfört.)

Stormärits halvsyster, den 16-åriga Lill-Märit, har mycket att
förtälja. För 8 år sen hade hon första gången suttit bakfram på en
grannes ko, som Stor-Märit med vänster hand hade smort och
sadlat. Till sadlingen hörde insättandet av små spetsiga träpluggar
med uddarna mot djurets hud —• antagligen för att sporra och hetsa,
liksom smörjningen — »fyra uddar baktill, sex framtill och sex
under buken».1 Lill-Märit satt bakfram på kon, och det bar hastigt
iväg norrut. Vid en viss punkt ropade Stor-Märit: »Gammel Erich,
kom fram!» Denne måtte emellertid inte sett märkvärdig ut, ty
Lill-Märit sade att »intet såg hon stort på honom».

Porten till Blåkulla var stängd, men Satan öppnade för dem.
Stor-Märit fick sitta med honom till bords, men Lill-Märit fick hålla
till i spiselvrån på en »stabba eller huggstock». Satan själv kom och
gav henne rågbröd med smör på. Han gjorde också märke i hennes
lillfinger med en kniv och skrev med blodet i en bok. Lill-Märit
skalv av skräck, så att hon intet såg omkring sig. Stor-Märit gick
in i kammaren hos Satan, och därinifrån hördes spel. Emot ottan
kom Satan och sade till den lilla: »Kom nu och tacka mig för mat.»
Hon räckte honom vänstra handen. Bägge systrarna begåvo sig
tillbaka på kon, och ritten varade allenast ett ögonblick. (Sov
8-åringen?)

Lill-Märit återkommer ständigt till korna, hur de vid andra
färder i kylan släpptes ner i en »gruskitta» med betslen på, hur de sen
skälvde, när man red hem i ottan, hur tre kor blivit ihjälridna och
hur Satan själv lärde henne sela på med de 16 träpluggarna.2
Vid ett tillfälle har också Lill-Märit varit i Satans kammare med

1 Flera bönder klaga i annat sammanhang över att deras kor skadats.

1 Skildringen av det ohyggliga djurplågeriet är mycket realistisk.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:11:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1942/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free