- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiotredje årgången, 1943 /
58

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Emil Peterson, Isaac Rothovius. En homiletisk studie - II. Rothovii predikan - B. Predikans innehåll. Några karakteristiska synpunkter - 2. Patriotism - 3. Eskatologisk aspekt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

58

emil peterson

tui boni, avertat manus tua omnia hostium tela a nostris castris

I Några Christeliga Boot Predikningar manar han sina åhörare
till förbön för överheten. Vi skola, säger han, »åffta tänckia uppå
thet swåra beswär, arbete och mödho, som regementet medh sigh
hafwer, at när een fattigh Man sofwer och hwijlar sigh, måste
öfwer-heten waka och i oroo wara för Rijksens och Undersåtarenas
wäl-färd skulle, så at een öfwerheet kan medh retta seija: Aliis
inser-viendo me ipsum consumo.»2

Men han kan också vända sin kritik mot överheten.
Gudsfruktan är, säger R., den högsta av alla dygder. Men »thenne edla
dygden är een rara avis hoos the store Herrar i werldenne». Juda
konungar t. ex. voro 22 till antalet och regerade sammanlagt i 540 år,
men bland dem funnos endast fyra eller fem, »som efter Herrans
betalningar troliga wandrat haffua». Från den heliga historien
förflyttar R. så sina åhörare till det egna landets och konstaterar
enkelt och djärvt: »Om wij ock skulle granneligen igenom läsa wåra
Swenska Konungars Cröniko, tå finne wij thet Gudh bettre ganska
fåå ibland them, som rettelige wandrat haffua för Herranom.»3

Därför uppmanar också R. understundom sina åhörare att bedja,
att Gud måtte upptända gudsfruktan hos överheten.4

I denna blandning av patriotism och glödande tro, som vi sett
prägla Rothovii predikan, ligger, säger Schück, »protestantismens
poesi». Rothovius var dess siste tolk, »den sista romantikern på
predikstolen». Efter honom bröt dogmatismen in även i den
lutherska predikan.5

3. Ett annat dominerande drag i Rothovii predikan äro de
talrikt förekommande eskatologiska anspelningarna. Talaren betraktar
ofta sitt ämne och tidsföreteelserna under eskatologisk aspekt.
Häntydningar på den yttersta tiden och Jesu Kristi stora dag färgar
alla hans predikningar (på få undantag när), om icke annat utgöra
sådana antydningar en tillspetsad final, som predikan utmynnar uti.

1 Sid. 27 ff. Jfr brevet till Oxenstierna 9/8 1631 (Leinberg, a. a., s. 43).

2 Concio nr 3.

3 Een Christeligh Äropredikan och Berömmelse Skrifft.

4 Concio nr 3 i Någre Christeliga Boot Predikningar.

5 Schück, a. a., s. 331 f. Jfr ock Quensel, a. a., s. 355.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1943/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free