- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiotredje årgången, 1943 /
67

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Emil Peterson, Isaac Rothovius. En homiletisk studie - II. Rothovii predikan - B. Predikans innehåll. Några karakteristiska synpunkter - 4. Bot- och bättringsförkunnelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

isaac rothovius

67

Sverige frodades folklig övertro och t. o. m. svart magi. I sin
syno-dalpredikan i Strängnäs 19 juni 1616 konstaterar Rothovius, att
man möter bland landsmännen »itt grufweligit och förskräckeligit
Bannande och Sweriande, Signerij och Trulldom, Ja man hörer huru
sombliga upmana Dieflarna aff sielfe affgrunden til att förderfwa
theras Nästa.» Guds första bud sätter man å sido och »löper till
Trullkarlar och Spåquinnor, meena sigh hoos them skola hielp
bekomma.»1

Denna synd är visserligen intet speciellt lyte för den tidens
människor. Vid en jämförelse mellan dagliga erfarenheten å ena sidan
och Bibelns samt kyrkans historia å den andra, nödgas Rothovius
medgiva, att »mäst hela Werlden galnas häruthinnan».2

Men ingenstädes synes vidskepelsen vara så djupt rotad som i
Finland. Där tager den sig också de mest avskräckande former,
alltifrån katolsk vidskepelse till rent hednisk magi. R. vittnar därom:

»När de falla i sjukdom, söka de hjälp hos Djävulen, offra
tackoffer åt Djävulen, bära fram vaxbeläte, vaxljus, gråverk och
annat på altaret, offra så penningar och annat på vissa dagar,
Barto-lomei dag, Olai dag, Jacobi dag, hänga ut på vägarna oxhuvud,
kalvhuvud, fårahuvud, med vilket allt de umgås i mörkret, och
ingen törs sin Gud bekänna, resa upp kors på vägar, krypa på knän

ansyles kringom kyrkan. —–När en häst bliver sjuk skola

käringar och gubbar komma i ett mörkt rum tillsammans, dricka
ut en halv tunna öl och några ceremonier förehava. När de fånga
björn, skola de i mörkret göra ett gästabud, dricka björnens skål
utur huvudskallan, låta och murra såsom björnar låta, således skola
de få ytterligare lycka.» »Må man icke säga med Esaia: Ack ve —•
–,»3

Som nykterhetspredikant angriper R. oförfärat »then slemma
Syndhen, som är Dryckenskap och Fråsseri». Men han får ofta
anledning spörja: »Hoo är then som bekenner Dryckenskap och
Fyl-leij wara synd?»4 Tvärtom blir sådant av mången prisat »för en
Dygd och godh gärning, ther uthaff mången Fyllehundh sigh
berömmer».5

1 Concio de consiliis seu synodis.

2 Inaugurationspredikan. 3 Ibdm.

4 Concio nr 2 i Några Christeliga Boot Predikningar.

5 Concio de consiliis seu synodis.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1943/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free