- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiotredje årgången, 1943 /
81

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Emil Peterson, Isaac Rothovius. En homiletisk studie - IV. Rothovii syn på prästämbetet - B. Prästen såsom »exemplum fidelium»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

isaac rothovius

91

Laurentius Helsingius säger i sin nyårspredikan 1618, att lärare
och predikanter skola »icke allenast medh rett och oförfalskat läro
uthan ock medh ostraffelighit leffuerne och godha exempel låta sitt
liws lysa för menniskiona, på thet the icke medh leffuernet
nedher-bryta, thet the medh läronne upbyggia».1

Rothovius kommer ofta in på samma tankegång. Prästen skall
vara i lära och leverne ett föredöme för hjorden, »sicut quando
bo-nus pastor ante oves vadit, oves ipsum sequuntur».2

Med citat från Augustinus konstaterar Rothovius i nyssnämnda
synodalpredikan, att en präst saknar all auktoritet, om han ej
be-flitar sig om renhet i hjärta och leverne. Han säger bl. a. »Esto
exemplar fidelium in conversatione, in charitate, in fide, in spiritu,
in puritate.»3 Varom icke blir arbetet utan frukt: »Sic enim quod
una manu exstruunt, altera destruunt; quod dextera conferunt,
sinistra resumunt.»4

Till »vita immaculata» hörde enligt Rothovii ofta upprepade
förmaning med nödvändighet avhållsamhet från rusgivande
drycker. Det säger sig självt, att en nykterhetspredikant som Rothovius
också måste uppställa kravet på prästens nykterhet såsom
oeftergivligt. Måttlighet överhuvud taget, såväl i mat och dryck som
klädedräkt, anbefalles oupphörligen, inte minst när han talar till
präster. »Hilaritas» kan, om en viss moderation icke iakttages, vändas
»in insaniam»: »qui primum (seil, poculum) est poculum sanitatis,
secundum voluptatis, tertium contumeliae, quartum insaniae».5

Ärkebiskop Kenicius höll vid sina visitationer stränga strafftal
till prästerna för deras »ohövliga» klädedräkt.6 Även Rothovius
finner anledning uppmana prästerskapet i sitt stift, att hellre pryda
sig med goda dygder än med rikt utsirade kläder.7

Gång efter annan erinrar Rothovius om Jesu maning i
bergspredikan: »På samma sätt må ock edert ljus lysa för människorna,
att de må se edra goda gärningar och prisa eder Fader, som är i

1 Om Nyåhrs gåffuor etc.

2 De ministerio ecclesiastico, s. 13.

3 Ibdm. s. 7.

4 Ibdm, s. 13.

6 De ministerio ecclesiastico, s. 15.

ü Holmquist och Pleijel, a. a., s. 60.

7 De ministerio ecclesiastico, s. 16.

6 — 43660 Kytkohist. Årsskrift 1043

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1943/0091.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free