- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiotredje årgången, 1943 /
122

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - David Lindquist, Studier till den svenska evangelieboken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i 20

david limdquist

Böner om en kristlig hädanfärd: i. Nådige och barmhertige Gud! jag

hafver här i verlden . . .
Christelig underrättelse om bönen: Granskad.1

A. A. Afzelius.

Böner vid åtskilliga tillfällen: i. Bön när väl går (nyskriven). 2. Bön
om tröst och tålamod i motgång (nyskriven).

Vid bönen nr 24 bland skrift- och avlösningsböner har Hedrén
antecknat, att författaren är okänd, men tillagt: »forsitan J. A.
Lindblom». Traktaten om de obotfärdigas förhinder var — såsom
förut nämnts —■ översedd av F. M. Franzén.

Bönboken i 1817 års förslag möttes av en ganska omild kritik.
I Allmänna Journalen (15 och 16 dec. 1818) skrev Samuel Ödmann
ingående artiklar, där också bönerna berördes.2 Med avseende på
bönerna före predikan frågar Ödmann: »När skola de läsas? Imellan
predikstolsversen och predikans början?» Såsom ersättning för
nattvardsbönerna vore det bättre — menar Ödmann — att införa en
kort bönesuck före och efter nattvarden samt sjunga med i
psalmerna under de övriga nattvardsgästernas kommunion. Utförligt
kritiseras ett barns bön, som hade följande ingress: »Ach! Herre,
förläna mig Isaks hörsamhet, Jakobs renhet och den unge Tobias
Gudsfruchtan.» . . . Detta barn, skriver Ödmann, utbeder för sig och
sina föräldrar Isaks nåd, Jakobs välsignelse, Josefs lycka och den
gamle Tobias barmhertighet. Och han frågar: »Monne alla barn
weta, hwad de få bedja?» I 1817 års bönbok har en passus i bönen,
»när det dundrar» följande lydelse: »Igenom molnen susar din
mäktiga anda fram. Rök uppstiger från din näsa och förtärande eld från
din mun.»3 Ödmann menar nu, att Gud »det milda Wäsende» icke
bör beskrivas »med en rökande näsa och en mun full af eld». Åskan
är inget bevis på Guds vrede: »Åskan hörer till den wise Skaparens
wälgörande inrättning af naturen.» Angående resebönen »vid storm
och nöd» framhåller Ödmann, att det vid ett sådant tillfälle är
nödvändigare »att arbeta med upplyst tanke til Gud än med bok i hand

1 Christelig underrättelse om bönen är hämtad från 1784 års psalmbok,
tryckt hos P. A. Brodin i Stockholm. Stycket är där rubricerat: Nyttig
Underrättelse om Bönen.

2 Jfr Helander, Kyrkans texter, s. 62.

3 S. 399. Bönen kommer från Avenarius’ Christliche Gebett.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1943/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free