- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiotredje årgången, 1943 /
126

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - David Lindquist, Studier till den svenska evangelieboken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i 20

david limdquist

1823 års bönbok tillvann sig emellertid »ganska stora sympatier».1
Hedrén omtalar i sin nyssnämnda skrift, att de nya bönerna redan
brukas med andacht och nytta »i flera upplysta Christnas enskilda
andacht och i flera Lärares händer wid sjuksängen»2 . . . Och i ett
memorial den 15 dec. 1828 undrar prosten Östberg, varför bönboken
i 1823 års förslag ännu var »en dold skatt för många, som önska äga
densamma». Prästeståndet borde därför snarast vidtaga åtgärder,
att bönesamlingen blev tryckt antingen separat eller tillsammans
med den gamla psalm- och evangelieboken.3

Bönboken infördes också i flera upplagor av den gamla
psalm-och evangelieboken, t. ex. 1826, 1828, 1829 o. s. v. — ofta i förkortad
form. Särskilt fingo de i 1823 års förslag omarbetade morgon- och
aftonbönerna ur Avenarius’ Christliche Gebett betydelse för
framtiden. De omtrycktes ännu så sent som i ett par evangelieböcker 1903
och 1913.4 I bearbetad form har sålunda Avenarius’ böner bevarats
fram till våra dagar. Även utkommo separata tryck av 1823 års
bönbok t. ex.: Bihang till Evangelie-Boken, Jönköping 1829.

Men vid sidan av bönboken i 1823 års förslag fortlevde den gamla
bönboken från 1695 års psalmbok. I några upplagor vunno också
Sturms tidigare nämnda böner ingång, t. ex. i Evangelier och
Epist-ler, Stockholm 1824 och 1828. Den gamla bönbokens ställning
försvagades emellertid alltmer under årens lopp. Slutligen återstod
endast ett rudiment. Ett exempel härpå är psalmboksbönboken,
tryckt i Lund 1920, som har följande innehåll: Morgon- och
aftonböner, några böner för andakten i kyrkan, några skrift- och
nattvardsböner, en undersåtes bön, bön, när man ämnar ingå äktenskap,
äkta makars bön, föräldrars bön, ett barns bön, en husfaders och
husmoders bön, en tjänares bön, en ynglings bön, tacksägelse för
Guds hjälp i nöden samt slutligen »Bön om en salig ändalycht».
Detta är den ringa återstoden av 1695 års bönbok i början av
1900-talet.

Röster hade höjts för en ny ordning. År 1893 påyrkade Ullman,

1 Betänkande . . . rör. evangelieboken 1920, s. 21.

2 Hvilka hinder möta den nya Evangelii-Bokens antagande till
Församb-lingens bruk?, s. 24.

3 Protokoll hos Högv. Presteståndet, 1828, I, s. 444 f.

4 Evangelieboken, tryckt hos Beijer i Stockholm 1903 och hos Gleerup i
I.und 1913.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1943/0136.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free