- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiofjärde årgången, 1944 /
223

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - D. Lindquist, Handboksförslaget av år 1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

handboksförslaget av år 1800

223

A -exemplaret

Committéen tilstyrker at
Hög-mässo-Gudstjensten må börjas med
en kort Psalm ex. gr. Hit o Jesu!
samloms vi etc. eller någon dylik.
Begynnes af Presten vänd till
folket sålunda: I Gud Faders, Sons
och den helige Andes namn. Amen.
Helig, Helig, Herre Gud
Allsmäg-tige! Fulle äro himlarne och jorden
af tin härlighet.

Doxologien går ut och i dess
ställe föreslås Ingressen, som
finnes i Ärkebiskop v. Troils förslag
til Kyrko-Handbok Pag. 18.
Därefter följer confessio.

B-exemplaret

Högmässan begynnes med en
kort Psalm ex. gr. Hit o Jesu
samloms vi eller någon dylik. Sedan
Presten imellertid gått för altaret,
fullföljer han, vänd til folket, den
började Gudstjensten sålunda: I
Gud Faders, Sons och den helige
Andes namn. Amen. Doxologien
går här üt och i dess ställe
bibehålles den förra förmaningen til
folket: Käre vänner etc. med den
lilla anmärkningen at förnimme
bör heta finne. Så följer
syndabekännelsen.

I B. källan är Helig etc. överstruket. Bägge exemplaren ha samma
anteckning: »Doxologien går ut.» Enligt B. källan har högmässans
inledningsmoment sålunda följande utformning:

i. Psalm. 2. Inledningsformeln: I Gud Faders etc. 3.
Allo-kutionen: Käre Vänner etc. 4. Confessio. Denna anordning
innebär en återgång till handboksförslaget av år 1793.

Prästeståndets uppfattning om inledningsmomentet kommer
ytterligare till synes i dess skrivelse till K. Majt angående
handboksförslaget.1 Här framhålles, att »Lofsägelsen» eller doxologien, som
inleder gudstjänsten borde utelämnas. Liksom i de kommitterades
skrivelse till prästeståndet föreslås, att högmässan skall börja med
en kort psalm »och derefter med åkallande af den Treenige Gudens
namn med den i gamla Handboken nyttjade förmaningen och
Syndabekännelsen fortsättas».

Man kan sålunda konstatera: Både de kommitterade och
prästeståndet avsågo att i sina förslag införa inledningsavdelningen från
1793 års handboksförslag. Här fanns icke introitus: Helig etc. Vid
revisionen av högmässoritualet har man helt enkelt glömt att stryka
över Helig etc. I handboksförslaget av år 1800, sådant det
fastställdes av prästeståndet, är detta moment helt utelämnat. Förslaget
måste betraktas såsom en reaktion mot 1799 års handboksförslag,

1 RA: PA: A 41, sid. 1377, jfr Helander, o. a. a. sid. 165t.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1944/0233.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free