- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiofjärde årgången, 1944 /
366

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Granskningar och anmälningar - Å. V. Ström, Vetekornet. Studier över individ och kollektiv i Nya Testamentet (Docent Carl-Martin Edsman) - Andreas Lindblom, Sveriges konsthistoria från forntid till nutid (Professor em. August Hahr)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

366

granskningar och anmälningar 383.

totalomdömet på grund av det begränsade utrymmet icke på alla
punkter är verifierat, hänvisas alltså till denna framställning (i Sv TK).

De senaste decenniernas nytestamentliga forskning har öppnat
blicken för nya sidor i urkristendomens väsen, sidor, som framför allt den
katolska kyrkan och vetenskapen alltid varit på det klara med. Dit höra
bl. a. överensstämmelserna mellan Jesu syn på sig själv och Paulus’
förkunnelse om honom och därmed även förbindelsen mellan
lärjungekretsen omkring Jesus och den senare kyrkan. Många av de »nya»
forskningsrönen äro säkerligen riktiga, men i opposition mot en tidigare
tolkning går man ofta till måttlösa överdrifter. Till dessa måste Ströms
teser räknas och häremot är det som gensagorna äro riktade liksom mot
hans sätt att bevisa sina påståenden. I den mån förf. står i beroende av
uppsalaexegetikens resultat — och detta gäller i icke ringa,
utsträckning — har han därav åstadkommit en vrångbild. I den mån hans
självständighet och oberoende kommit till uttryck i avhandlingen, har detta
icke sällan lett till vad som kommer en vetenskaplig karikatyr farligt
nära. Ström har därigenom, i motsats till vad han åsyftat, med sin bok
gjort både kyrka och teologisk forskning en otjänst.

Carl-Martin Edsman.

Andreas Lindblom, Sveriges konsthistoria från forntid till nutid.
Första delen. Från stenåldern till Gustav Vasa. Nordisk
Rotogravyr. Stockholm 1944. 320 + xvi. Häft. kr. 16:—.pappband

kr. 20: —, halvperg. kr. 28: —.

En större sammanfattande skildring av konstens historia i Sverige
är egentligen ingen nyhet. För en trettio år sedan såg en dylik dagen
med bidrag av flera författare. Den ene av utgivarne, Axel Romdahl
— den andre var Johnny Roosval — skrev i förordet, att »svensk
konsthistoria det är historien om den konst, som under gångna sekler levat
inom våra landamären». Epok efter epok har den växt och blomstrat
under inflytanden från det rikare utlandet med början under
bronsåldern. Den synpunkten fasthåller också Henrik Cornell i första bandet
av sin nyligen utgivna »Svensk konsthistoria», ja, nog äro vi rikligen
beskärda med dylika överblickar. Författaren till föreliggande arbete
säger visserligen, att importen av brons (och guld) bragte våra förfäder
indirekt i kontakt med Söderns förfinade kultur, närmare bestämt med
det östra Medelhavets folkslag, som själva redan under det tredje
årtusendet stod på bronsåldersståndpunkt, men hans egentliga uppgift
blir att visa, att icke allting måste förklaras ur utländska inflytelser. På
tal om den urgamla timmerbyggnadskonsten skriver han: Ȍrtusendens
livserfarenheter skapar förutsättningar för eget nyskapande, på detta
liksom på andra kulturområden» (sid. 318). Som en röd tråd går därför
genom hela hans framställning en strävan att urskilja det som med full-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1944/0376.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free