- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiofemte årgången, 1945 /
202

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Karl-Åke Henningson, Jacob Otto Hoof som predikant

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 iO

karl-åke henningson

■död wara än tigga. Han (man?) kan med grundade skäl af Skriften säga:
att när en tiggare kommer, har han bewiset med sig, att han är
oom-wänd; ty den rättfärdige och hans säd skola icke efter bröd gå. Det är
en annan sak, om du är som mannen i dagens text, blind eller som
Lazarus, sjuk och sängliggande der. Om tiggaren i texten står det, att han
satt wid wägen och tiggde, nu tigga här unge och gamle, små och stora,
månge med fullkomlig arbetsförmåga, man kan icke annorlunda anse
dem, än landets ohyra; ty de grundlägga ett horeslägte, ett tjufwaslägte,
ett röfwareband, och äro icke sällan deras stallbröder. Om tiggarhopen
i allmänhet ware detta sagt, att de äro lättjefulla, Gudlöse, Laglöse och
äta aldrig sitt eget bröd, och den som är så otrogen i det minsta, blifwer
aldrig betrodd, om det som mer är–-.o1

Men samma predikan har en lika skarp udd mot överflödet och
välmågan:

»Wåra bönder ser man nu på wägar och stigar åka och rida som
furstar, och deras hustrur klädde i främmande dräkt och moder som
furstinnor, deras bord med kräsligheter, win och starka drycker och kosteliga
dryckeskäril som på konungabord, och kanske du tror ändå, att det är
en himlawäg, min menniska, men jag försäkrar dig, så sannt som Gud
lefwer, blifwer ingen bättring här, så wäxlar det om för dig som för rika
mannen, så mycket som du dig här härliga hållit hafwer och i wällust
warit skall inskänkas pina och gråt.»2

Svordomssynden bestraffas konkret och drastiskt.3 »När du ropar
så fräckt och utan afsky på millioner tusentals djefwlar och ber satan
anfäkta både kropp och själ, då bör du stanna och tänka, att
djefwu-len bor i dig, ty din tunga är upptänd af själfwa helwetet, som
Apos-telen Jacob säger.»

Hoofs ställning till överheten är positiv och fullt lojal. Vi
vårdas genom Guds nådiga styrelse av en kristlig överhet, som befaller
oss leva efter Guds ord och håller »wåra tempel i Swealand, öppna».4
»Glömmer du Konungen och dem, som skola regera landet, när du
gör bön, då må din bön så gerna wara ogjord.»6

Frånsett sin tidigare påtalade aversion mot rationalismens teologi
har Hoof mycken förståelse för sin tids vetenskapliga forskning. Den
förras representanter kallar han för självkloka dårar men betonar

1 Hoof var mycket mån om de fattigas försörjning. I Redslared kvarstå
än i dag några stugor, som han på egen bekostnad uppfört och gratis upplät
som bostad åt medellösa.

2 H. P., s. 235. 3 Ibm, s. 242.

4 Ibm, 3. 222. 5 Ibm, s. 257.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1945/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free