- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiofemte årgången, 1945 /
204

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Karl-Åke Henningson, Jacob Otto Hoof som predikant

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 iO

karl-åke henningson

extemporatörens faror, men tanken på de icke-kristna folkens
frälsning är i varje fall klart uttalad.1

Till ungdomen vänder Hoof sig gärna. Det »modernt» klingande
»käre unge vänner» återkommer ej sällan. Han beder: »Tänk i nåd
på alla barn och uppwäxande ungdom.» Och han kan ägna en längre
utredning åt frågan hur och i vad mån en ung »saligheten sökande
wän» kan och bör söka påverka dem som ännu vandra på syndens
vägar.2 Han anser visserligen att det skall ske med »christlig
försigtighet» men gör det dock till en klar plikt, häri ganska olik Schartau
och dennes lärjungar, som skulle ha räknat något dylikt till »andlig
beställsamhet».

Det subjektiva vittnesbördet, detta de senare nyevangeliska och
frikyrkliga rörelsernas schibbolet, varefter predikanterna så gärna
blivit bedömda, men som för den äldre kyrkliga förkunnelsen i
allmänhet varit något främmande, förekommer någon enstaka gång
hos Hoof.3 Det för samma rörelser lika betecknande »kom som du är»
använder han däremot mycket flitigt. Att härav liksom av den
typiska hoofianska bönesucks- och »tack och lov»-vokabulären draga
den slutsatsen, att Hoof anteciperat den nyevangeliska väckelsen
torde väl ej vara berättigat, men att tydliga förbindelselinjer leda
från det andliga högtrycksområdet i Kind under 1800-talets förra
hälft till den rosenianska rörelsen är ju bevisat. Åtskilliga av
hoofia-nerna assimilerades av den senare. Någon starkare frikyrklig
framstöt kom dock aldrig till stånd i Kind. Paralleller föreligga här med
Västkustens andre store väckelsepredikant utanför schartaunismen,
den av Hoof beundrade och gärna citerade Lars Linderot. Hoofs
förkunnelse kan ofta bli exalterad, men dess grundton är alltid
nykter, och han varnar allvarligt för att alltför mycket lita till de
opålitliga känslorna4, liksom för att torgföra dem5, regler som
frikyrkornas folk inte alltid beaktat.

1 Jfr man härmed brev från J. H. Holmqwist till J. Larsson daterat året
efter Hoofs död, förstår man den sistnämndes självständiga och framsynta
blick. Nelson, a. a., s. 218.

2 H. P„ s. 275 f.

3 T. ex.: »Vi, som äro fattade af Guds Ande och höre hans rop, lemna ingen
uppmärksamhet åt dig du arga wärld.» H. P., s. 69.

4 »Häraf ser du, pånyttfödda själ! att Jesus will det du skall för ingen
människa uppenbara, om Han benådar dig med en hög, andelig försmak af
den tillkommande sällheten. Göm och förwara det för din egen själs räkning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1945/0214.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free