- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiofemte årgången, 1945 /
280

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Meddelanden och aktstycken - Gunnar Westin, Brev rörande Gustaf Unonius som emigrantpräst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2<8o

gunnar westin

bygget, daterat 28/10 1849 och undertecknat av Unonius, var
kom-munikanternas antal i Ansgarius-församlingen då omkring 100.
Våren 1850 hade den då ettåriga församlingen 217 medlemmar och
118 kommunikanter.

För kyrkbygget företog Unonius ett par insamlingsresor i de
östra staterna, och han kom då även i förbindelse med Jenny Lind
i New York och fick ett par tusen dollar för kyrkan och sin
verksamhet. Esbjörn skrev till Sverige, att den berömda sångerskan
»blifwit af honom [Unonius] förmådd» att ge 2 000 dollar till hans
»Swenska Episcopal-Calvinist-kyrka».1 Unonius hade emellertid ett
understöd som »missionär» från Protestant-episkopalkyrkan, och detta
bidrog till att hans församling icke gjorde tillräckligt för hans och
hans familjs uppehälle. Svårigheterna i detta fall växte och hade
sin del i Unonius beslut att fara åter till hemlandet. Men härtill
bidrog också i hög grad de kyrkliga stridigheterna.

De skarpa motsättningarna mellan de lutherska prästerna,
framförallt Esbjörn, och Unonius tillväxte och ledde till bittra fejder.
Detta visade sig icke endast i församlingarna och i brevväxlingen,
utan även inför offentligheten i de amerikanska profana tidningarna
rasade dessa strider mellan de svenska immigrantprästerna. I sin
mån avspegla breven nedan stridens innebörd, och det tillhör den
svenska emigranthistoriska forskningen att även objektivt belysa
denna sak. Unonius har nog fått en ensidig behandling i
Augustana-svnodens historieskrivning, men tydligt är å andra sidan, att hans
arroganta högkyrklighet och oskickliga behandling av frågorna
beredde honom större svårigheter, än han eljest skulle ha kommit i.
Han hade icke mycket till övers för »de f. d. komministrarne i
Sverige», och hans »världsliga» inställning passade icke »läsarprästerna».
Hur Esbjörns hårda omdömen t. o. m. ledde till rättslig åtgärd,
framgår nedan.2

1 Lunds Missions-Tidning, n:r 2 (febr.) 1852. Utdrag ur ett brev från
Esbjörn, 27/11 1851. Senare fick Esbjörn själv 1 500 dollar av Jenny Lind för sitt
kyrkobygge.

2 I Peter Fjellstedts Bibel-Wännen, n:rg (sept.) 1852, publicerades ett av
Esbjörns brev, vari han klagar över Unonius: »Han är i ordets egentligaste
mening en ’högkyrkoman’, lägger största wigt på biskopsembetet, Apostolisk
Succession och allt det Puseyistiska otyget, men brukar Swenska Lithurgien
(handboken) och inbillar de enfaldiga Swenskarne, att han är den sanne
Lutheranern, efter han står under biskopen af Illinois, brukar kappa och krage

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1945/0290.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free