- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiofemte årgången, 1945 /
330

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Granskningar och anmälningar - Axel Dahl, Augustin und Plotin (Prof. Hjalmar Lindroth)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

33°

granskningar och anmälningar 340

Med Michael Schmaus, Die psychologische Trinitetslehre des hl.
Augustinus (1927), s. 137, gör Dahl gällande, att användandet av
relationskategorien utgör ett av Augustinus’ mest originella bidrag till
den kristna treenighetslärans logik (s. 15). Augustinus ansluter sig enligt
Dahl obetingat till kyrkolärans formulering: una substantia, tres personae
(s. 10). Augustinus vill icke alls upphäva Guds enhet, utan fasthåller
vid såväl enheten som trefalden. Å ena sidan upprätthåller han
tre-falden och låter icke vare sig subordinationsförhållande eller
tidsförhållande föreligga mellan de olika personerna: han förnekar, att Sonen
och Anden skulle vara Fadern till väsendet underordnade eller att de
icke skulle vara av evighet. Å andra sidan förbinder han utan att —
såsom Dahl ser det — uppgiva logikens krav denna trefald med enheten.
Han lär, att attribut, som tilläggas en substans, tillkomma densamma
antingen essentiellt eller accidentellt. Bland de accidentella attributen
särskiljer han två grupper: dels från substansen oskiljbara attribut (t. ex.
korpfjäderns svarta färg), dels från substansen skiljbara attribut (t. ex.
en människas svarta hårfärg). Gud tillkomma blott essentiella, men ej
accidentella attribut. Allt vad som utsäges om Gud hör till den
gudomliga substansens väsen. Men om nu enhet och oföränderlighet höra till
den gudomliga substansens väsen, huru kunna då med bevarande
av-logikens krav trefald i enlighet med den kristna trinitetsläran och
skapande verksamhet i enlighet med den kristna skapelsetanken utsägas
om Gud? De här inträdande svårigheterna övervinner Augustinus
enligt Dahl med hjälp av relationskategorien. Relationsbestämningarna
äro icke accidentella — vore så fallet, kunde icke några sådana
bestämningar utsägas om den gudomliga substansen — ej heller äro de
essentiella, ty de beröra icke substansen, utan uttrycka blott en relation.
Relationsbestämningen är en sådan, som saknar varje mening, om den
utsäges om ett isolerat ting. Först då har den någon mening, när den
utsäger, vad ett ting är i förhållande till ett annat, t. ex. Fader - Son:
»Gerade mit Hülfe der Kategorie der Relation löst Augustin sein
Problem, die Dreiheit mit der Einheit zu vereinen, ohne dass die Einheit
der göttlichen Substanz zerbräche oder die Sonderzüge der drei
Personen gekränkt würden», hävdar Dahl (s. 15).

Gent emot detta Dahls påstående kunna emellertid flera
invändningar göras, av vilka vi här begränsa oss till ett par. Det är först att
märka, att Dahl vid exemplifieringen av huru relationskategorien
förhjälper Augustinus att lösa frågan, huru enhet och trefald på en gång
kunna utsägas om Gud, begränsar sig till Fader - Son. Det låter sig
förvisso på visst sätt säga, att Fader och Son äro relationsbestämningar,
då ju båda referera till varandra och den ene är Fader, resp. Son just i
relation till den andre. Men det är lika uppenbart, att den tredje
personen i triniteten, Anden, icke på samma sätt utgör en
relationsbestämning. I motsats till vad Dahl menar, gör Augustinus icke rättvisa åt
logikens krav.

Det är vidare uppenbart, att Augustinus icke — även detta i mot-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1945/0340.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free