- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiosjätte årgången, 1946 /
31

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Stig Lindholm, Överste Christoffer Johansson Ekeblad — en fromhetstyp från 1600-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ÖVERSTE CHRISTOFFER JOHANSSON’ EKEBLAD

31

obetydliga, då Fabricius snart följde Gustav Adolf.1 Däremot fanns
kyrkoherden vid Maria-kyrkan, Daniel Cramer, kvar.2 Denne var en
synnerligen intressant personlighet, vars förkunnelse knappast
kunnat undgå Christoffer Ekeblad. Framstående teolog, synes Cramer
dogmatiskt ha varit en äkta lutheran, promoverad i Wittenberg
1598; men icke dess mindre möter man insprängd i hans ortodoxi
påtagliga spår av förreformatorisk mystisk bönefromhet, likartad
den vi senare skall finna hos Christoffer Ekeblad. I Cramer har han
säkerligen funnit en själsfrände, vars påverkan inte varit utan
betydelse.3

Uppbrottet från Stettin på hösten 1631 kom oväntat. Ekeblad
måste resa över till Sverige med brodern Görans lik. Denne hade
avlidit helt hastigt någon gång före den 23 augusti. Bortsett från
det tragiska i broderns död, torde han knappast ha sörjt över
hemresan. Samtida brev till honom tala om pestens svåra härjningar,
vilka ofta innebar större manspillan än fältslagen.4

Någon gång efter den 4 september lämnar Ekeblad Stettin och
anländer så småningom hem. Han stannar nu några år i Sverige,
deltager 1634 1 Gustav Adolfs begravning för att påföljande år
såsom överstelöjtnant avresa till Preussen. Utresan har skett i
sällskap med Jacob de la Gardie, Arndts lärjunge.5 Nu följer en rad
olikartade uppgifter i rask följd. Vid jultiden 1635 återfinner vi
honom i Wollin.6 På senvintern låg han i vinterläger i Rügenwalde
tillsammans med ett västgötaregemente.7 Han får uppgifter av större
betydelse. 1636 är han kommendant i Wollin8 men redan påföljande
år har han återvänt till Stettin efter några års bortavaro9, där han
vistats en längre tid och således haft tillfälle att få kontakt med

1 Kitzig, a. a., 43.

2 Moderow, Die evangelischen Geistlichen Pommerns I, 452. Även
Jö-cher,’ Allgemeines Gelehrten-Lexicon I, splt 2166 ff.

3 I LUB: E 3 finns ett fragment av denna förbindelse bevarat i form av ett
citat, som E. tillskriver Cramer. Även detta har prägel av mystisk
bönefromhet.’ Om det mystiska inslaget hos Cramer, se Estborn, a. a., 425, noten.

4 Mauritz Torstensson hoppas i brev 3. 9, att hans regemente snart skall
få återvända hem, då det på grund av pesten »ähr nu myckitt suagdt och
bliffwer dageligen suaghare». Sak samma berättar vännen Erik Andersson
Oxe påföljande dag. Brev 4. 9. KB: BV. 2. 16.

5 Tholuck, Lebenszeugen der lutherischen Kirche, 270 f.

6 KA: E i. ’ KB: BVI. 1. 7. 8 LUB: E 1. 9 KB: BX. 1. 79.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1946/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free