- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiosjätte årgången, 1946 /
48

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Stig Lindholm, Överste Christoffer Johansson Ekeblad — en fromhetstyp från 1600-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i48

STIG LINDHOLM

Som vi tidigare framhållit, hörde Ekeblad inte till dem, som
intogo en avvisande hållning till calvinisterna. I varje fall tiger
hans samlingar fullständigt på denna punkt. En liten anekdot om
en präst i Holland är helt neutral.1 Men denna tystnad framträder
inte som någon tillfällighet, om vi ett ögonblick rekapitulerar hans
levnadslopp. Det är ju alldeles uppenbart, att Ekeblads
fromhets-typ formats i en miljö, som inte hade den ortodoxa skolteologins
syn på dessa frågor. Fadern tillhörde Karl IX:s förtrogne; i
Bremen, där han vistades i sex betydelsefulla år, härskade en mild
calvinism. Någon större ändring i grundsynen innebar inte vistelsen
vid Carl Filips hov, som präglades av en gent emot calvinismen
sympatiskt inställd lekmannakristendom. Dessutom måste Gustav
Adolfs ställningstagande ha varit av betydelse för en man, som så
odelat beundrade hjältekonungen.2 Allt detta gör, att hans tystnad
i detta sammanhang är förklarlig.

I vad mån han tagit intryck av de konkreta protestantiska
enhetssträvanden, som representerades av Duræus, därom veta vi
intet. Dennes verksamhet kan dock näppeligen ha varit honom
obekant3, ehuru samlingarna inte lämna några spår, som vittna
om kontakt dem emellan.

Redan av det som här ovan framkommit, ha vi möjlighet att
fånga några drag i Ekeblads bild. Han kan näppeligen lastas för
något ortodoxipatos, och vill vi redan nu understryka, att hans
bibelbruk ligger på »praxis pietatis»-linjen, sker detta enklast
genom att redovisa för en »serie» bibelord, som han återgivit på ett
par ställen i sina samlingar4: Job 19: 25®, Tobiae bok 2: 176, Matt
10: 227, Rom 8: 38®, Rom 14: y9, 1 Tim 1:1510, 2 Tim 4: 6, 7, 811, 1

1 LUB: E 2.

2 Ahnlund, Gustav Adolf den store, 152 ff, 331 ff.

3 Måhända har han rent av träffat D. vid dennes besök i Stettin, då E. var

stadsmajor där. 4 UUB: W 56.

5 Jag vet att min förlossare lever.

6 Vi äro de heligas barn.

7 Den ståndaktige skall bliva frälst.

8 Ty jag är viss om, att varken liv eller död . . .

9 Ty ingen av oss lever för sig själv . . .

10 Kristus har kommit i världen- för att frälsa syndare.

11 Ty själv är jag på väg att offras och tiden är inne då jag skall bryta upp.
Jag har kämpat den goda kampen och vunnit seger.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1946/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free