- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiosjätte årgången, 1946 /
58

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Stig Lindholm, Överste Christoffer Johansson Ekeblad — en fromhetstyp från 1600-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i58

STIG LINDHOLM

vardsgång använt Kegels bönbok och en serie datoangivelser för
kommuniondagar ge oss en uppfattning om de tankar hos Kegel,
som han därvid gjort till sina.1 Var och en får genom ett studium
av dessa en klar bild av den realistiska rannsakan, som i dessa fall
föregick och omslöt bruket av den heliga måltiden. När han i
samband med en nattvardsgång beder: »Herre Jesu Christe, din helighe
Lekamen stärke och beuare migh i ena Rätthe troo till euiga Lifuet»2,
så är det ortopraxins, icke ortodoxins rätta tro han åstundar.

Men ännu har vi inte berört det stora samlande motivet i hans
fromhet: försoningen. Mot korset riktar sig till sist hela hans
religiösa föreställningsvärld; Jesu Kristi lidande och död var det stora
paradigmet för hans jordiska vedermöda, den var hjärtat i
Skriften och mötte honom konkret i den heliga Nattvarden. Här är
Ekeblad olik exempelvis Arndt, som på goda grunder anses ha
tun-nat ut kristologin i etiserande riktning.3

Kristi försoning är det allt annat överskyggande
frälsningsfaktum. När något av lidelse skälver i Ekeblads diktarsjäl, rör det
sig kring detta tema.4 I en trasig och tung värld var Kristus till
sist den enda fasta punkten, det enda kvietivet. En egenhändig
variation på de av samtiden ofta omdiktade 42. psalmen i
Psaltaren är belysande:

Likasom en trött och jagadher hiortt
Ihler effter färsk wathen fortt
alltså till digh O Herre Jesu Christ
Du som min endeste frälsare äst

uthan ähr trött af dett jag här måst lidha
söker nu roo och huila utij din sidha

1 Den 4 april 1652 hölls nattvardsgång hemma på Stola. Följande delar
av Kegel har härvid betraktats: Een ganska sköön Skriftermåål hwar dagh
til at säya (s. 75), Een innerligh bön hwar dagh att bidia/ om en saligh endelykt
(s. 79), Effter een sådan klagomål må syndaren medh besynnerligit åtänkiande
och medh sitt syndige lefwernes flijtige betrachtande således säya (s. 214 o.
217), Een Bön huru man skall bekenna sina synder för Gudh Fader.

2 UUB: W 56. 3 Koepp, Johann Arndt, 216.

4 »O, Herre Jesu, du äst min glädie, du äst mit godz, du äst allt mit beröm-

melse, hiärteligh kiär hafuer jag digh, min förlossare, min gudh, min tröst. . .
En sådan tro, en sådan kärlek, en sådan brunst till digh herre Jesu hafuer nu
alldeles intagit mitt hiärthe, och så stärkt migh, att jag fruchtar huarken nödh
eller dödh.» RA: E 1.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1946/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free