- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiosjätte årgången, 1946 /
65

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Stig Lindholm, Överste Christoffer Johansson Ekeblad — en fromhetstyp från 1600-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ÖVERSTE CHRISTOFFER JOHANSSON’ EKEBLAD

65

tvärt om ofta togos på allvar, visar Johannes Warners insats i den
svenska armén. Denne Warner utgör i själva verket ett praktexempel
på den förvirrade blandning av religion, politik och krig, som tiden
ofta uppvisar. Han var knuten som fältprofet till den svenska
armén och torde utgöra ett belägg bland många för svenskarnas
medvetande om att de på ett särskilt sätt förde Herrens krig. Både
Banér och Lennart Torstensson anses ha lyssnat till hans ord.

Det vittnar om ett påtagligt intresse för frågan, när man
finner, att Ekeblad har tagit avskrift av icke mindre än sex långa brev
från Johannes Warner till Lennart Torstensson. Dessa datera sig
till den 12 juli, 21 oktober och 12 november 1642, den 7 mars och
5 februari 1643 (ett är odaterat) och ge en belysande bild av
Warners verksamhet.1

Den Herre, vars stämma Warner var, hörde minst av allt till
de neutrala. Hans målsättning var ett konsekvent Los-vom-Rom
och en »wiederherstellung der Teüdsche Libertät und freyheit», i
vilken kamp hans benådade siare hade till uppgift att icke bara
med uppmuntrande gudomliga löften agitera upp Sverige till att
icke förtröttas utan ock att i en och annan dunkel vändning ge
strategiska anvisningar. Den gamla profetians skönhet och
ursprunglighet söker man här förgäves. Warner är enbart en fantasilöst
tröttsam men målmedveten demagog, och som alla profeter en
smula självupptagen.

Men icke dess mindre knöt sig ett stort intresse till hans person.
Hitzigrath2 kallar honom »der frechste Lügner jener Zeit», en
värdering, som måhända är alltför enkel och som i varje fall icke hans
samtid skulle ha accepterat, vilken understundom ställde honom
i jämbredd med Luther.3 Och att en lekman av Ekeblads typ
fascinerades av honom är måhända icke så underligt, när t. o. m. Gustav
Adolfs egen fältpräst Jacob Fabricius ansåg sig böra skriva en 115
sidor omfattande försvarsskrift för den Warnerska verksamheten4,

1 Om Warner, Haase, Das Problem des Chiliasmus und der Dreissigjährige
Krieg, 70 ff. I avskrifterna stavas hans namn ej Warner som hos Haase utan
Werner. KB: BVI. 1. 7. Dessa brev äro tidigare helt okända, med undantag
av det av den 21.10. Haase, a. a. 75.

2 Hitzigrath, a. a., 129. 3 Haase, a. a., 73, not 28.

4 Probatio Visionum, Das ist: Christliches/ in Gottes Wort unnd bewärhten
Schriftten reiner Theologen, wohlgegründetes Bedencken von Gesichtern.

5—46622 Kyrkohist. Årsskrift 1946

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1946/0075.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free