- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiosjätte årgången, 1946 /
148

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Torsten Levén, Om Erik Benzelius den äldres och Henrik Benzelius' insatser i konfirmationens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

148

TORSTEN LEVÉN

I de flesta av de genomgångna visitationsprotokollen från Erik
Benzelius den äldres tid i Strängnäs stift förekomma visserligen inga
särskilda föreskrifter om ungdomens första nattvardsgång eller
beredeisen därtill, men av ovan anförda protokoll framgår, att biskopen
åtminstone på en del håll sökte göra den första nattvarden till en
speciell församlingshögtid1 samt att han även anbefallde ett särskilt
förhör med ungdomarna. Huruvida detta skulle vara offentligt eller
ej, kan dock icke med bestämdhet fastställas. Emot dess karaktär
av församlingshögtid talar skenbarligen uppmaningen vid
visitationen i Askersunds stad att anordna ett »enskilt» förhör med barnen,
men man torde likväl icke få pressa detta uttryck därhän, att det
skulle innebära motsatsen mot offentligt. Snarare ville han väl
därmed särskilja detta förhör från de sedvanliga katekesförhören.

Man kan alltså konstatera, att Erik Benzelius d. ä. även som biskop
i Strängnäs gjorde vissa ansatser — om också blygsamma sådana —
för att förverkliga sina tankar om konfirmationen, men huruvida
dessa små begynnelser ledde till några mer påtagliga resultat är
omöjligt att med bestämdhet yttra sig om. Såvida det särskilda förhör,
varom Benzelius talade, får fattas som en högtidligare akt i
församlingens närvaro — vilket dock icke ges något belägg för —, torde det
knappast ha bibehållit sig någon längre tid. Strängnäsbiskopen
Serenius ansåg sig i alla händelser komma med något fullständigt
nytt, när han sedermera ville införa sin konfirmationshandling. Fullt
så okänd som han föreställde sig var visserligen icke tanken på en
dylik akt i vårt land, och Erik Benzelius’ försök i den vägen i det stift,
som sedermera blev Serenius’ eget verksamhetsfält, förtjäna dock
icke att helt och hållet negligeras, även om de voro ganska trevande
och sporadiska. Men det är som sagt möjligt och t. o. m. troligt, att
dessa ansatser icke gåvo några mer varaktiga resultat, och de kunna
ju icke heller på något sätt jämföras med Serenius’ betydligt
utförligare bestämmelser i denna sak.

1 Det kan nämnas i detta sammanhang, att även den såsom konfirmationens
specielle pioniär i vårt land ansedde biskop Serenius ibland lade huvudvikten
vid den första nattvardens utgestaltande till en högtid speciellt för de unga
och därvid kunde bortse från det offentliga förhöret; något sådant omnämnes
exempelvis icke i hans första påträffade föreskrift i saken, de bestämmelser,
som han i egenskap av kontraktsprost utgav för Nyköpings östra kontrakt
1745. Enl. Joh. Wahlfisk, Den kateketiska undervisningen i Sverige ifrån
reformationen intill 1811, Stockholm 1889, s. 105 not 2.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1946/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free