- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiosjätte årgången, 1946 /
151

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Torsten Levén, Om Erik Benzelius den äldres och Henrik Benzelius' insatser i konfirmationens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

E. OCH H. BENZELIUS’ INSATSER I KONFIRMATIONENS HISTORIA 151

barnen, emellan ringningarna, uti hela församlingens, men i synnerhet
föräldrars, husbönders och faddrars närwaro, flitelrn förhörde warda,
och, efter omständigheterna adproberade el:r ogillade, då desse
sednare till nästa slutförhör besparas kunna, hwarefter de, som wunnit
adprobation, första gången för sig allena warda skriftade och
commu-nicerade, men sedan följa sine föräldrar och husbönder efter. Och
om finnas skulle, at för hela året det wille blifwa för många på en
gång at förhöra, så kunna de 2:ne gånger examineras, och ändå sedan
communion på en gång wärckställas.»1

Vid visitation av ärkebiskop Benzelius i »Fastad och Esterna»
(nuv. Fasterna) uppmanade han till införande av en
konfirmationsakt därstädes i så gott som samma ordalag som i Frötuna och
Rådmansö.2

Den 12 och 13 aug. 1751 visiterade ärkebiskopen Frösunda och
Kärsta församlingar. Visitator erhöll den upplysningen angående
dem, som första gången begingo nattvarden, att de enligt den praxis,
som tillämpades i församlingarna, följde sina föräldrar och
husbönder till Guds bord. Ärkebiskopen ansåg lämpligare, att barnen
vid den första nattvardsgången framgingo för sig själva utan
sällskap av de äldre. Alla som på ett år kunde admitteras skulle förut
undervisas och förhöras en gång i veckan, vilket borde ske under
fastlagstiden. Då de fått tillräcklig kunskap i sin kristendom, skulle
de slutligen bliva förhörda och approberade «uti hela församlingens,
samt faddrars, föräldrars eller Förmyndares närwaro».3

Vid ärkebiskopsvisitation i Husby och Skederid hösten 1749
infördes en konfirmationsakt därstädes.4 Kort förut hade
ärkebiskopen visiterat Lohärads och Mals t a församlingar. En offentlig
kyrklig akt som avslutning på barnens nattvardsberedelse infördes
också där, »hwilket båda församl. tyckte mycket wäl wara, som och
Pastor Loci mente så mycket lämpeligare kunna wärkställas, som
han härtils, allenast en gång om året Catechumenes admitterat.»5

1 Uppsala domkap:s arkiv, ULA, sign. EV: 104.1; sagda visitationsprot.

2 Uppsala domkap:s arkiv, ULA, sign. EV: 32.1; prot. fr.
biskopsvisita-tion 10—11 okt. 1749.

3 Frösunda kyrkoarkiv, ULA, sign. N n:r 1.

4 Domkap:s arkiv, ULA, sign. E V: 64.1; prot. fr. visitation 3—5 okt. 1749.

5 Domkap:s arkiv, ULA, sign. EV: 83.1; prot. fr. visitation 20—22 sept.
1749-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1946/0161.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free