- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiosjätte årgången, 1946 /
159

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Torsten Levén, Om Erik Benzelius den äldres och Henrik Benzelius' insatser i konfirmationens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

E. OCH H. BENZELIUS’ INSATSER I KONFIRMATIONENS HISTORIA 59

i kyrkan och församlingens närvaro. Detta syftar dock icke på det
av Benzelius anbefallda förhöret utan synes avse akten enligt
prästmötesbeslutet 1771.1

Att Benzelius’ föreskrift om en konfirmationsakt i Ovanåker
icke endast stannade på papperet ha vi däremot belägg för genom ett
prostvisitationsprotokoll av 26 juni 1757, fem år efter ärkebiskopens
besök i församlingen. Det heter där: »Den goda inrättning
Reve-rendissimus ArchiEpiscopus giordt, tages här ock noga i agt med
barnen, som första gång admitteras til S. Synaxin, at the efter
nödtorftig underwisning, examineras til slut coram Ecclesia och
com-municeras nästa Söndagen derpå allena och för sig sielfwa i kyrckan.»2

Emellertid glömdes nog konfirmationen bort en tid även i
Ovanåker för att sedan på nytt tagas upp, kanske på grund av 1771 års
prästmötesbeslut. År 1764 talas endast om att »Catechismi lära och
förhör wederbörligen drifwes til ungdomens märkeliga förkofring»,
medan det tio år senare betygas, att de som admitterades till den
hel. nattvarden blevo förhörda i hela församlingens närvaro söndagen
före.3

I Fasta och Esterna, där konfirmationsakten införts 1749,
nämnes ingenting därom åtta år senare. Först år 1776 möta vi den
återigen; vi få då veta, att man beträffande dem, som första gången
skulle gå till nattvarden, iakttog vad i synodalprotokollet av år
1771 föreskrevs om »confirmation».4

År 1751 hade Benzelius introducerat sitt offentliga förhör i
Frösunda och Kärsta. Vid en prostvisitation med samma
församlingar i Frösunda moderkyrka den 30 sept. 1759 erinrade prosten
om vikten av att barnen fingo undervisning och förklarade, att han
märkt mindre framsteg hos ungdomen av Frösunda församling.
Man kunde nu icke längre undskylla sig med att klockaren icke velat
»wara stadig wid barnaunderwisningen», sedan en viss Gabriel Nilsson

1 Ovan s. 154 not 2.

Länna kyrkoarkiv, ULA, sign. K I: 1, s. 202; protokoll fr. prostvisitation
med Länna och Blidö församlingar 6 juli 1777.

2 Uppsala domkap:s arkiv, ULA, sign. EV: 104.1; visitationsprot. nämnda
datum.

3 Visitationsprot. för Ovanåker 17 juni 1764, resp. 2 okt. 1774; ULA, samma
vol. som föreg.

4 Uppsala domkap:s arkiv, ULA, sign. EV: 32.1; prot. fr. prostvisitation
i »Fasta » församl. 25 sept. 1757, i båda församlingarna 7 juli 1776.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1946/0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free