- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiosjätte årgången, 1946 /
205

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Erland Ehnmark, Övning och inspiration. Kring »Den levande Gudens» inledningskapitel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ÖVNING OCH INSPIRATION

205

skillnaden mellan principiell och psykologisk skiljelinje. Ty det är
endast genom att med principiell mena skilda ting, som Holmström
lyckas finna en inkonsekvens i Söderbloms konception. Det spörsmål
han ställer s. 327 är därför uteslutande retoriskt: »I förundran måste
man fråga sig, var den outtröttlige sökaren skulle ha hamnat, ifall
han fått fortsätta sin bana ännu ett stycke från denna vändpunkt,
där han i viss mån desavouerat sina gamla resultat och inriktat sig
efter nya ledstjärnor.» Nathan Söderbloms ledstjärna var sanningen.
Han var verkligen outtröttlig i att söka den. »Varje nytt uppslag,
varje ny insikt skall föras ut rätlinigt utan rädsla för gängse mening.
Det är kritikens sanna radikalism. Den erkänner endast ett
korrektiv, som är: respekten för verkligheten» (Studiet av religionen, 1908,
s. 40). Av vetenskapsmannens dygder ägde Söderblom de flesta.
Han ägde också den största: respekten för verkligheten.

På samma sida i Den levande Gudens inledningskapitel, där de fem
kombinationerna av övning och uppenbarelse framställas, låter
Söderblom också en annan indelning komma till synes: »Vägarna gå: en
genom polyteism till spekulation om Enheten, en genom profetisk
uppenbarelse till monoteism» (s. 37). Sammanställningen har något att
säga. Man kan indela på båda sätten: en distinktion med ledning av
upplevelsens psykologiska förlopp utesluter icke en åtskillnad i
upplevelsens innehåll; gudsförhållande och gudsbild kunna förenas på
mer än ett sätt. På ett annat ställe heter det sålunda: »De stora
mystikerna tro på insikt, kunskap, intuition, icke på träning, askes, lika
väl som trons hjältar icke tro på verk, övningar, utan på förtröstan»
(s. 44). Häri uttryckes en skillnad såväl som en likhet. Holmström
säger om detta ställe: »Räckvidden av den allmänna psykologiska
analogien har Söderblom dock ej kunnat så ensidigt överbetona, att
all skillnad mellan de olika religionstypernas andliga innehåll kunnat
utplånas . . . Men denna återklang av den principiella typmotsatsen,
som består under den psykologiska analogilikheten, är senare med
bläck tillagd ett i det engelska manuskriptet sekundärt tillfogat
ma-skinskrivet parti» (Holmström s. 342, not). Var, när och hur
Söderblom skrivit dessa ord, är sannerligen en periferisk fråga. Det kan
hända, att han i sista stund tillfogat dem för att gardera sig mot
missförstånd, tydligen utan att lyckas. Ändå har han icke endast på detta
ställe utan flerstädes i samma föreläsning givit sin åskådning tydliga
uttryck. Han säger exempelvis på samma sida, att hos de högsta mys-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1946/0215.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free