- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiosjätte årgången, 1946 /
296

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Meddelanden och aktstycken - Erik Bäcksbacka, Lars Levi Laestadius’ brev till Peter Wieselgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

296

ERIK BÄCKSBACKA

honom att rätt kraftigt upfylla sin mission. Uti sin skrifvelse yttrar
Grape sin förundran deröfver att Evangeliska fosterlands stiftelsen
använder baptister i sin tjenst. Jag måste tillstå, att jag för min svaga syn,
icke kunnat följa med min tid, (Ögon Läkaren Doctor Monthan förböd
mig, att läsa fin stil). Så att jag icke känner rätta förhållandet med den
Evangeliska Stiftelsen: Men onekligt är, att den i Grapes bref nämda
Baptisten, måtte hafva utom ordentliga gåfvor, alldenstund han äfven
i Haparanda kunnat röra storkar och starar. Haparanda har hittills
varit alldeles otillgängligt för alla nykterhetspredikanter, otillgängligt
för alla Läsare predikanter; Men nu berättas det att icke mindre än 300
Personer blifvit »tokiga», ja till och med några Mamseller hafva blifvit
så tokiga, att de icke gå på dans sedan de någon tid hört Dalkarlens
föredrag.1 En viss Herre man berättade, att folket försummade sitt arbete.
Jag invände, att folket i Haparanda hade försummat mycket mer
arbete under sin vistelse på krogarne. Men visst är, att jag skulle hafva
önskat, att Dalkarlen icke varit baptist. Af öfvertygelse älskar Jag den
Lutherska renlärigheten; och fastän baptismen icke rubbar
salighetsgrunden kan dock denna enda punkt när den göres till hufvudsak,
förstöra endräkten emellan personer, som hafva samma erfarenheter i
Nådens Ordning. Jag har talt med Läsare som icke äro separatister:
båda secterna hafva samma erfarenheter ända till den punkten som
handlar om separatismen. Uti den punkten äro separatisterna så envisa, att
de icke låta rätta sig. Det skall väl icke låta nekas att Presterna själfva
äro skulden härtill; ty dessa hafva visat sina draketänder emot all slags
väckelse innom Församlingarne i stället för att sätta sig i spetsen för
den religiösa rörelsen, och bemäktiga sig den samma för att kunna vinna
de väcktas förtroende och sålunda blifva rörelsens ledare, hafva de
blifvit den religiösa rörelsens argaste fiender. Se till Ex. Doctor Ödmanns
anteckningar om Läsarena i Delsbo och Dr. Grapes2 anteckningar om
Läsarena i Skellefteå. Jag har annars intet nytt att berätta denna gång.
Framdeles vill jag låta C. J. Grape skrifva en kort berättelse om sin
Mission och redovisa för de erhållna Medlens användande. Inneslutande mig
i de Christna vännernas förböner i Götheborg, framhärdar Min
Högtärade Broders ringa medarbetare i Herrans vingård.

Pajala 12/3 1860.

L. L. Læstadius.

Anm. Brevet med stor stil på grund av L:s ögonsjukdom.

1 Jfr nedan, s. 297.

2 Isak Grape, Uplysningar rörande det så kallade Läsare-Sällskapet i
någre Norr- och Westerbottens Församlingar men förnämligast i Skellefteå.
Hernösand 1821.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1946/0306.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free