- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiosjätte årgången, 1946 /
348

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Granskningar och anmälningar - Harald Lindström, Wesley and Sanctification (Prof. Hj. Lindroth) - Andreas Lindblom, Sveriges konsthistoria, III (Prof. em. August Hahr)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

34»

GRANSKNINGAR OCH ANMÄLNINGAR 3°358

Såsom av denna innehållsöversikt framgår, har Lindström ut från
helgelsens övergripande aspekt givit en framställning av praktiskt taget
Wesleys hela teologiska åskådning. Då tidigare ingen
helhetsframställning av Wesleys teologi med motsvarande systematiska grepp
föreligger, är Lindströms undersökning att karakterisera som ett
pioniär-arbete. Denna systematisk-teologiska helhetsframställning av Wesleys
åskådning är så mycket mera tacknämlig, som Wesley ju icke var teolog
i egentlig mening, utan predikant, och det föreliggande
undersökningsmaterialet därför ur systematisk-teologisk synpunkt erbjuder icke
obetydliga svårigheter att bemästra. Lindströms förtrogenhet med och
inlevelse i Wesleys hela mycket omfattande produktion har givit till
resultat en mycket tillförlitlig bild av Wesleys teologiska åskådning. Även
om detta arbete lika litet som över huvud något i denna bristfulla värld
går fritt från vissa brister — så t. ex. har det icke alltid lyckats förf. att
fullt tillfredsställande bestämma Wesleys förhållande till andra teologer
och teologiska riktningar, varav han positivt och negativt influerats —
så är Harald Lindströms undersökning, som framgått ur den svenska
teologiens verkstad, ett mycket gott och betydelsefullt arbete, som
säkerligen skall mottagas med tacksamhet och tillfredsställelse icke minst
inom den engelskspråkiga teologiska världen. Med hänsyn till den
väldiga kyrkohistoriska betydelse, som Wesley och metodismen haft och
alltjämt har, kan denna vederhäftiga introduktion i Wesleys teologi bli
även den kyrkohistoriska forskningen till stort gagn.

Hjalmar Lindroth.

Andreas Lindblom, Sveriges konsthistoria. Tredje delen. Nordisk
Rotogravyr. Stockholm 1946. Pris 16 kr.

Med tredje delen av Sveriges konsthistoria fullbordas ett verk, som
sträcker sig från stenålderns keramik, bronsålderns inristningskonst
på skålar, vapen och hällar och runmästarnas ormande slingor på resta
minnesstenar till och med funktionalismen, Halmstadgruppen och
ny-intimisterna. Man kan diskutera, om alla ism-riktningar intill den dag
som är, tillhör historien. Men att den äkta konsten kan finnas inom
dem alla (s. 953), är ett påstående, som det nog ligger en viss sanning
uti. Om författarens liberalitet lider i varje fall intet tvivel.

Under huvudrubriken Nyantiken behandlas först arkitekturen på
Gustav III:s tid och sedan på Karl Johans. Den förra uppdelas i två
perioder, den ena, 1771-1784 (d. v. s. det år konungen återkom från
Italien), då smaken ännu är franskpräglad och Adelcrantz och J. E.
Rehn de ledande mästarna, medan den andra, räknad fram till 1810,
bestämmes av en stramare antikisering i palladiansk och grekisk anda
under ledning av Erik Palmstedt och den av Gustav III inkallade
Deprez. Med Bernadottes ankomst följer empiren, som innebär en
reaktion mot den tunga tempelstilen till förmån för en saklig, man ville näs-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1946/0358.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free