- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
8

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ämnets begränsning till att i främsta rummet gälla ett stift synes
även vara befogad. Redan stoffets oerhörda omfattning har
nödvändiggjort detta. Och då låg det ju närmast till hands att välja
hemstiftet.

Men begränsningen till Västerås stift kan även motiveras ur
två andra delvis varandra motsatta synpunkter. "Dalarna är ännu
hela Sverige i sammandrag", dessa Richard Dybecks kända ord
äga i stor utsträckning sin tillämpning på hela stiftet. Det är på
visst sätt Sveriges kyrka i sammandrag. De flesta rörelser och
tendenser, som gjort sig gällande i det övriga Sverige, ha varit
verksamma i Johannes Rudbeckius’ gamla stift. Vad som gäller detta
biskopsdöme har alltså en mera vidsträckt giltighet. Utvecklingen
i de övriga stiften har varit likartad.

Koncentrationen till Västerås stift är även befogad ur
synpunkten av den särställning, som stiftet vid sidan av alla likheter
intager i Sveriges kyrka. Icke minst tack vare Johannes
Rudbeckius’ banbrytande verksamhet stå vi här på den gamla
kyrkosedens klassiska mark. Särskilt i Dalarna ha gamla sedvänjor
bibehållit sig längre än i de flesta andra delar av landet. Man frapperas
av, huru ofta illustrationsmaterialet till arbeten om kyrkolivet är
hämtat från Dalarna. Delvis beror detta på sockendräkterna, men
clet ligger en sanning i ett uttalande i en skrivelse till konungen,
som sockenstämman i St. Skedvi beslöt göra den 2 augusti 1857:
"Dalarnas innevånare hava varit kända för kärlek till sina
kyrkliga stadgar och inrättningar."

Men Västerås stift kan även betraktas som de separatistiska
rörelsernas och den kyrkliga krisens klassiska mark. Här blev
brytningen mellan kyrkan och de under 1800-talets mitt framväxande
religiösa rörelserna skarpare än på de flesta andra håll. Här
gjorde sig även industrialiseringen med alla dess följdföreteelser tidigt
gällande. Västerås stift, som inom sig sluter en väsentlig del av
Bergslagen, är industristiftet framför andra. Det kristna arvet och
den moderna tekniken ha i dessa bygder på ett särskilt sätt mött
varandra, och detta möte har skapat många svårbemästrade
problem. Gick stiftet förut under långa tider i främsta ledet på d!en
kyrkliga uppbyggnadens område, har det under de senaste
decennierna intagit en av tätplatserna på den kyrkliga upplösningens
väg. Biskop Edv. Rodhe yttrade vid ett tillfälle under 1948 års
kyrkomöte, att den del av riket, som utgöres av Stockholm och

8

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free