- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
11

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

stiftet: Västerås domkyrkoförsamling, S :t Ilian, Lundby, Arboga
stads- och landsförsamling (endast i fråga om kommunikanter),
Fellingsbro, Ljusnarsberg, Romfartuna och Sala stad. Dessutom ha
spridda uppgifter införskaffats från ett flertal andra församlingar.
De statistiska uppgifterna gälla gudstjänstbesök (endast från
senare tid), nattvardsgång, dop, faddrar, kyrkotagning, barn utom
äktenskap samt i vissa fall konfirmation, borgerliga vigslar och
begravningar utan jordfästning i svenska kyrkans ordning.

Författaren har en stark känsla av statistikens oförmåga att
giva en fullt tillförlitlig bild av andliga realiteter. Det finns på detta
område så mycket, som icke kan uttryckas med siffror. Men någon
annan väg att få fast mark under fötterna finnes icke. Och särskilt
på en punkt ha de här publicerade uppgifterna haft något att säga.
De syjias tämligen otvetydigt ge vid handen, att minskningen av
kommunikanterna började långt tidigare, än man ofta antagit.
Redan vid början av 1800-talet, ja ännu tidigare, hade en icke
obetydlig nedgång inträtt i Västerås stift. Det är min förhoppning, att
den gjorda undersökningen trots begränsningen till ett fåtal
församlingar skall sprida något ljus över den kyrkliga sedens historia
i stiftet.

Ämnets stora omfattning har även nödvändiggjort en i flera
hänseenden snävare behandling av detsamma, än vad som eljest varit
önskvärt. Trots att arbetet till omfattningen blivit större än som
avsetts, har det icke varit möjligt att taga med allt, som kunnat
falla inom rubrikens råmärken. Även här har ett urval måst göras.

Vid den närmare fixeringen av arbetets uppgift har en dubbel
inskränkning fått lov att vidtagas.

Till kyrklig sed i vidsträckt mening torde med en viss rätt kunna
räknas de under kyrkans fostran utbildade sedvänjorna på det
moraliska och social-etiska området, såsom grannsämja, nykterhet,
äktenskaplig trohet, ärlighet, arbetsamhet, laglydnad m. m. Vid
vi-sitationerna manades alltid till en dylik religionens bevisning i
levnaden. Då emellertid medtagandet av hela detta område skulle ha
ytterligare försvårat uppgiften och omöjliggjort arbetets
färdigställande i tid, har det måst uteslutas. Med kyrklig sed menas i
detta arbete helt enkelt de sedvänjor, som knyta sig till
nådemedlens bruk i församling och hem. De kyrkobruk, som behandlas, äro
de i visitationsprotokollen allmänt förekommande: kyrko- och
nattvardsgång, dop, olika former av förhör, vigsel och jordfästning

11

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free