- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
20

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 1. Sabbatshelgd och kyrkogång

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

som halva helgdagar. Även apostladagarna nedsjönko under
1600-talet till halva helgdagar. En nyskapelse voro böndagarna, som från
1676 städse varit fyra till antalet. Så många voro helgdagarna, att
en tredjedel av året beräknades vara arbetsfri.

Men icke blott gudstjänsternas bestånd var rättsligt reglerat.
Även deltagandet i gudstjänstlivet liksom sön- och
helgdagsfiran-det över huvud var föremål för lagstiftning.

Med största eftertryck inskärptes i ett flertal stadganden under
1600- och 1700-talet nödvändigheten av regelbunden kyrkogång.
Biskop Johannes Rudbeckius’ Kyrkostadgar innehålla
straffbestämmelser för dem, "som utan trångmål, som i kyrkoordningen
för-mäles, hålla sig ifrån kyrkan, resa, arbeta eller dricka på
sabbatsdagen eller, när folket är i kyrkan, på helgedagar".6 I 1686 års
kyrkolag heter det: "Åhörarna skola ock sin gudstjänst troligen och
med andäktighet förrätta samt uti böner, lovsånger, Guds ords
hörande och sakramentens bruk visa ödmjukhet och botfärdighet icke
allenast med hjärta och mun utan ock med själva åthävorna till den
store Gudens tjänst och dyrkan."7 Sin höjdpunkt nådde
sabbatslagstiftningen i Kungl. Maj :ts förnyade stadga om eder och
sabbatsbrott av år 1687. I denna stadga ålades alla föräldrar, husbönder
och matmödrar och de, som eljest hade på ett eller annat sätt att
säga eller befalla över andra, att icke allenast själva vara
förpliktade "oförsummeligen och med andakt" att förrätta sin
gudstjänst på sabbatsdagen utan och med allt flit tillhålla "sine
under-givne" att göra detsamma och ingalunda tillstädja dem att taga
sig något före, "som är förargeligit eller länder till gudstjänstens
hinder, förakt och försummelse". Postilleläsandet i hemmet kunde
ursäktas vid sjukdom eller svaghet eller annat laga förfall. Men om
någon av sitt postilleläsande gjorde ett kyrkoförakt, skulle han
förmanas, och där det intet verkade, straffas. Att gå till skogs och
skjuta eller fara till sjöss att fiska under gudstjänsten skulle vara
alldeles förbjudet vid 40 marker silvermynts böter. Även de, som
måste utföra oundgängliga sysslor på sabbatsdagen, skulle vara
förbundna att hava "gudelige tankar".8

Hela denna stadga bär ett tydligt vittnesbörd om den
gammaltestamentliga, lagiska anda, som vi redan framhållit vara
utmärkande för tiden. På knappast något annat område har denna anda
tagit sig så tydliga uttryck som i fråga om söndagshelgden. Även

20

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free